Positieve signalen over economie VS
Het herstel van de Amerikaanse economie zet duidelijk door, zo blijkt een stijging van de bedrijfsinvesteringen, groeiende orderportefeuilles voor duurzame goederen en een daling van het aantal aanvragen voor werkloosheidssteun.
In de laatste categorie noteerde het ministerie van Werkgelegenheid in Washington vorige week 351.000 nieuwe aanvragen voor steun. Dit is het laagste aantal sinds januari 2001.
Ook de centrale Federal Reserve (Fed) wordt optimistischer. In een periodiek overzicht van de economie constateert de centrale bank een „duidelijke en brede opleving van de economische activiteit.” Dit betekent volgens het zogeheten ”beige book” van de Fed tevens dat de situatie op de arbeidsmarkt stabiliseert. Het aantal ontslagen neemt af en het aantal aanvragen voor deeltijdwerkers neemt toe.
De National Association of Purchasing Management in Chicago (Ohio) constateert in haar maandelijks rapport een stijging van de bedrijfsactiviteit. De index voor deze sector steeg voor november tot 64,1 van 55,0 in oktober. Dit betekent concreet dat bedrijven meer investeren en dat de industriële activiteit toeneemt. „Het is duidelijk dat de industrie weer op volle toeren begint te komen”, aldus econoom Jim O’Sullivan van UBS Warburg.
Dit komt ook doordat het aantal orders voor duurzame goederen in oktober steeg met 3,3 procent. De markt verwachtte een stijging van slechts 0,8 procent. Deze stijging was de grootste sinds juli vorig jaar. Ook de consument lijkt meer vertrouwen te hebben in de toekomst. De index van het consumentenvertrouwen van de economische faculteit van de universiteit van Michigan steeg voor november tot 93,7 tegenover 89,6 voor oktober.
Daar staat echter een rapport van het ministerie van Handel tegenover dat meldt dat de consument voorzichtiger wordt in z’n uitgaven. Na een daling van 0,3 procent van de uitgaven in september tegenover augustus, bleef dit uitgavenpatroon in oktober ongewijzigd. Dat is een tegenvaller, want analisten verwachtten een stijging van 0,1 procent. Dit kan van betekenis zijn voor de detailhandel, die altijd hoge verwachtingen koestert over het cadeauseizoen, dat loopt van Thanksgiving (vandaag) tot Kerst. Veel bedrijven realiseren in deze korte periode 70 procent van hun jaaromzet.