Slappe Chinese markt raakt Rémy Cointreau
PARIJS (ANP). Het Franse drankenconcern Rémy Cointreau verwacht voor dit boekjaar een flinke daling van de operationele winst. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. De daling is het gevolg van slechte marktomstandigheden in China. Sterke resultaten in de Verenigde Staten en Europa wegen daar niet tegen op.
In de eerste helft van het gebroken boekjaar, die liep tot en met september, behaalde Rémy Cointreau een operationele winst van 133 miljoen euro, ruim 6 procent minder dan een jaar eerder. In de tweede jaarhelft wordt een nog scherpere daling voorzien, waardoor de winst over het gehele boekjaar met dubbele cijfers afneemt, aldus de onderneming.
De omzet van de onderneming, bekend van de merken Rémy Martin, Cointreau en Passoa, daalde met 6,3 procent tot 558 miljoen euro, deels door valutaschommelingen. Zonder de nadelige effecten daarvan zou de omzet met 3,6 procent zijn afgenomen. Onder de streep bleef 69 miljoen euro over, een vijfde minder dan een jaar eerder.
Vooral de cognac van Rémy Martin was uit de gratie in China. De omzet van dat bedrijfsonderdeel daalde dan ook met ruim 10 procent tot 327 miljoen euro. Daar stond een omzetgroei van meer dan 10 procent tegenover bij de veel kleinere divisie die onder meer likeuren maakt.
Bij zijn sombere prognose voor de rest van het boekjaar houdt Rémy Cointreau rekening met een aanhoudend onzeker economisch klimaat in Europa. Ook de terugval in China zal zich nog een tijdje laten voelen. Voor de middellange tot lange termijn is het bedrijf nog wel positief gestemd over de Aziatische markt, en met name China.