Oost-Nederland in actie tegen goederenspoor
ARNHEM/DE STEEG (ANP). Actiegroepen in Oost-Nederland zetten de komende weken nog een keer alles op alles om de Tweede Kamer op andere gedachten te brengen over de afwikkeling van het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland. De Kamer praat op 25 november over het meerjarenprogramma voor infrastructuur (MIRT), waar de goederenspoorlijn deel van uitmaakt.
Langs het beoogde tracé tussen Arnhem en Enschede wonen ongeveer 75.000 mensen. Er zouden zo’n 30 goederentreinen per dag door het gebied moeten gaan rijden. Actievoerders, gemeenten en provincies vrezen voor te veel geluidshinder en voor de veiligheid. Nadat vorige week op de voorgenomen spoorverbinding bij Borne een goederentrein ontspoorde, wezen politieke partijen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur nog eens op de gevaren. „Nu zat er zand en grind in de trein, maar wat als deze trein geladen was geweest met giftige stoffen en in een woonwijk was ontspoord?”, zo benadrukten de tegenstanders.
Inwoners van Rheden bouwen zaterdagmiddag in De Steeg een stukje geluidswal na, zoals dat straks langs de IJssellijn nodig is. De muur van 4 meter hoog splijt het dorp in twee stukken. Zes van de zeven dorpen van Rheden liggen aan de voorgenomen goederenlijn. De gemeente denkt dat trillingsschade aan de huizen langs het spoor onvermijdelijk is. De hoogste bestuursrechter heeft vorige maand gezegd dat het ministerie verkeerde cijfers heeft gebruikt om trillingshinder bij spoorbesluiten vast te stellen.
Actiegroep RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) biedt de Tweede Kamer dinsdag een petitie tegen de intensivering van bestaand spoor in Oost-Nederland aan. De stichting Spoorhinder organiseert op 22 november in Arnhem een symposium, waar ‘5 onbesproken alternatieven’ aan de orde komen. Oplossingen als meer vervoer over water, snelheidsmaatregelen en andere tracé’s worden voorgelegd aan belangehe bbendepartijen als het Havenbedrijf, Koninklijke Schuttevaer en transportorganisaties.