Recensie: John Hosking in St Asaph Cathedral
St. Asaph: een dorp in het noorden van Wales, met een flinke ”Cathedral” en daarin een groot orgel van Hill, dat na een grillige geschiedenis van bouwen en verbouwen ruim vijftig registers telt, verdeeld over vier klavieren en pedaal.
De zeer actieve assistent-organist John Hosking (1976) nam er onlangs zijn derde solo-cd op, gevuld met variatiewerken. Stevige binnenkomer vormen de niet diepgravende maar zeker onderhoudende Variations de Concert van Bonnet, berucht vanwege de meerstemmige pedaalsolo tegen het eind. Hoskings spel is levendig en goed, zowel in devote mijmering als in daverende bravoure; dat compenseert ten dele dat de ruimte in de lage kerk aan de droge kant is.
Voor lokale kleur zorgen werken van Stocks (Hoskings voorganger in St. Asaph), Hoskings leermeester David Briggs en Jacobs (medestudent bij Briggs). Ze leveren reeksen puntige variaties die qua stijl echter weinig samenhang vertonen. Inspiratiebron is het ene moment Bach, het volgende Dupré of Cochereau.
Precies hetzelfde geldt voor Hoskings geïmproviseerde bewerkingen van een wiegeliedje, waarin een Messiaens begin zomaar kan uitlopen op ”O Mensch” van Bach. De partita ”Sei gegrüsset” van de laatste is aanzienlijk coherenter. Bach is in de Engelse kathedraal wat verdoft en aangedikt, maar onder de valere jas blijft hij vitaal. In Regers Variationen und Fuge über ”Heil, unserm König Heil” kan Hosking het prachtige generaal crescendo van het orgel laten horen. Hij wisselt momenten van pakkend romantisch spel af met een nuchterder, barokker aanpak.
Hoskings net iets te gemiddelde stijlaanpak in het gevarieerde repertoire levert een interessante cd zonder echte topervaringen op.
Variation Amrywiad – John Hosking, organ of St Asaph Cathedral; Regent Records (REGCD 402); ca. € 12,-; www.regent-records.co.uk