Kapitein ramptanker Prestige treft geen blaam
LA CORUÑA (ANP/EFE). De kapitein van de in 2002 gezonken tanker Prestige treft geen blaam voor de enorme milieuramp die de ondergang van zijn schip voor de noordwestkust van Spanje en de Portugese kust veroorzaakte. De Spaanse rechter sprak de Griekse kapitein Apostolos Mangouras vrij in een proces tegen betrokkenen over de schade aan het milieu.
Ook de chef van de machinekamer, Nikolaos Argyropoulos en het toenmalig hoofd van de scheepvaartautoriteiten, José Luis López Sors zijn niet persoonlijk verantwoordelijk voor de milieuramp, bepaalde de rechter dinsdag in de Spaanse havenstad La Coruña.
Het was precies 11 jaar geleden dat de enkelwandige tanker Prestige tijdens een storm voor de kust van Galicië averij opliep en om hulp vroeg. Hulp kwam echter niet opdagen en het schip brak 19 november 2002 in tweeën en verloor naar schatting 75 miljoen liter olie. Het was de grootste milieuramp in Spanje ooit. Circa 1700 kilometer kust, van Portugal tot Frankrijk, werd door de olie ernstig vervuild.
De ondergang van het ruim 240 meter lange schip uit 1976 was een bizar drama. Mangouras riep om hulp toen zijn schip schade opliep en hij bang was dat het ging zinken. Hij dacht dat hij dan naar een haven zou worden gesleept. Maar de Spaanse, Portugese en Franse autoriteiten wilden het zinkende schip niet voor hun kust hebben. Spanje wilde het schip zo ver mogelijk van de kust weg hebben. Het leidde tot verscheidene koerswijzigingen, totdat het schip brak en zonk.
Mangouras zou zich hebben verzet tegen de Spaanse plannen het schip nog verder uit de kust te manoeuvreren. Hij kreeg wegens zijn weerbarstige optreden tegenover Spaanse slepers uiteindelijk 9 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf.
De rechter stelde vast dat López Sors tevergeefs heeft geprobeerd erger te voorkomen en dat hem dus geen stafrechtelijke feiten verweten kunnen worden. Datzelfde geldt zo voor de Spaanse staat in deze zaak.