NPM Capital neemt belang in persbureau ANP
Participatiemaatschappij NPM Capital neemt een belang in het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). De aandeelhouders van het ANP, de uitgevers van de Nederlandse dagbladen, hebben daartoe maandag in Amsterdam een intentieverklaring ondertekend.
De betrokken partijen willen de transactie binnen enkele maanden afronden. De uitgevers besloten eerder dit jaar een deel van hun belang in het ANP te verkopen aan een partij die wil investeren in de verdere groei van het persbureau.
Het ANP, dat de Nederlandse media sinds 1934 van nieuws voorziet, veranderde in 2001 van een stichting in een besloten vennootschap. Het persbureau, dat winst maakt, wil zich de komende jaren verder ontwikkelen tot een informatieknooppunt voor de media. NPM Capital ondersteunt de plannen van het ANP-management. De redactionele onafhankelijkheid van het ANP blijft gewaarborgd, zo benadrukken de aandeelhouders.
Over het bedrag dat is gemoeid met de transactie en de precieze omvang van het deelbelang wilden de betrokken partijen maandag geen mededelingen doen.
NPM Capital is in 1948 opgericht als de Nederlandse Participatiemaatschappij. De investeerder verstrekt risicodragend kapitaal aan in Nederland gevestigde bedrijven. Volgens de eigen website mikt NPM Capital op bedrijven „met een vooraanstaande positie in hun bedrijfstak en een bovengemiddeld groeipotentieel.”
NPM Capital bezit momenteel belangen in 165 bedrijven. Het betreft meestal minderheidsbelangen. De waarde van de participaties bedraagt naar schatting 656 miljoen euro. Het bedrijf kende vanaf 1989 een beursnotering, maar werd in 2000 geheel overgenomen door SHV Holdings, eigendom van de familie Fentener van Vlissingen.Bij het ANP werken ruim 220 mensen, onder wie circa 140 journalisten.