Economie

Stork zet vol in op glare

Stork Aerospace heeft maandag een fabriek geopend voor de serieproductie van glare. Het technologieconcern heeft grote verwachtingen van het nieuwe lichtgewicht materiaal, dat geschikt is voor de bouw van vliegtuigen.

Redactie economie
25 November 2003 09:41Gewijzigd op 14 November 2020 00:45

Het Glass Reinforced Aluminium, bestaat uit lagen aluminium en glasvezel. Het laminaat is al een essentieel onderdeel van de nieuwe superjumbo A380 van Airbus. Het volledig dubbeldeks uitgevoerde toestel is met 555 tot 840 passagiers het grootste toestel uit de geschiedenis van de honderdjarige luchtvaart.

Maar ook andere vliegtuigbouwers hebben interesse getoond en glare heeft veel toepassingen, aldus K. de Koning, directeur van Stork Aerospace, maandag in Papendrecht bij de opening van de fabriek voor glare. De ontwikkeling van het materiaal door Stork, de TU Delft en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft zo’n twintig jaar geduurd.

Daar is tot nu toe 120 miljoen euro in gestopt, inclusief 40 miljoen euro van Stork voor de fabriek in Papendrecht. De komende vijf jaar zal het bedrijf nog eens 150 miljoen tot 200 miljoen euro investeren in alle vliegtuigprojecten, waarvan een klein deel naar het lichtgewicht materiaal gaat.

Het laminaat is sterker en minder gevoelig voor corrosie en metaalmoeheid dan aluminium, dat nu veel in de luchtvaart wordt gebruikt. Ook is glare 15 tot 30 procent lichter. Luchtvaartmaatschappijen kunnen zo flink besparen op brandstof. Het materiaal kost ongeveer evenveel om te maken als aluminium. „Glare is bijna revolutionair te noemen”, zei De Koning.

De grote doorbraak voor glare kwam in 2001, toen Airbus besloot het materiaal voor een groot deel van de romp van het supertoestel A380 te gebruiken. Het gaat om het deel van de romp tussen de cockpit en de vleugel en het gedeelte net voor de staart. Dit zijn de delen die tijdens de vlucht het meest worden belast.

De onderneming hoopt dat het niet bij deze opdracht van Airbus blijft. „Onze klanten, waaronder Gulfstream, Cessna en Airbus, zijn al bezig met hun volgende projecten. Wij willen met glare meedoen”, aldus De Koning. Diverse vliegtuigbouwers zijn geïnteresseerd, maar de directeur wilde niet zeggen welke.

Bovendien zijn er nog vele andere toepassingen voor glare, stelt De Koning. Door de samenstelling van het materiaal te wijzigen, is het ook op andere delen van een vliegtuig goed te gebruiken. „De hele wereld ligt open.”

De A380 wordt het grootste passagierstoestel uit de geschiedenis. Het toestel biedt ruimte aan minstens 555 mensen. Airbus heeft al 129 definitieve orders ontvangen.

Stork Aerospace gaat per vliegtuig 27 romppanelen leveren met een totale oppervlakte van 470 vierkante meter. Dit zal naar verwachting vanaf 2005 jaarlijks 30 miljoen euro aan omzet opleveren. Stork denkt dat deze geldstroom zeker tientallen jaren zal aanhouden.

Voor het transport en de sortering van de aluminium platen is in Papendrecht een railsysteem gebouwd van 750 meter lengte met 4000 haken en katrollen. Voor het onder hoge temperatuur en druk uitharden van de glare-romppanelen wordt gebruik gemaakt van een autoclaaf, die met zijn lengte van 23 meter en diameter van 5,5 meter een van de grootste ovens ter wereld is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer