Het moslimmeisje dat christen werd
Met Turkse pizza’s, luitmuziek, een cd-rom en een boek over vrouwen in de islam vierde de stichting Evangelie & Moslims zaterdag in Amersfoort haar 25-jarig bestaan.
Yüksel Güllü uit Enschede vertelde wat ze als jonge moslimvrouw meemaakte toen ze overging tot het christelijk geloof. Als klein, rebels kind was ze al ”het bengeltje van de imams”. Op haar zeventiende werd Yüksel erg depressief, ze leefde alleen nog voor drugs en drank. Ze nam een overdosis, maar merkte dat er een kracht was die haar tegenhield. Haar eerste kerkgang durfde ze pas na drie maanden aan haar ouders en zussen te vertellen. Yüksel: „Toen brak de tweede familieoorlog uit, de eerste was al uitgebroken toen mijn broer tot bekering kwam. Mijn ouders hebben een heel zware tijd gehad. M’n moeder flipte eerst als ze het woord Jezus hoorde. „Nee, dit kan niet, ik wíl die naam niet horen.” Nu kan ik wel met hen over Jezus praten. Mijn moeder zegt zelfs dat Jezus twee van haar kinderen heeft afgepakt. Daarmee erkent ze dat Hij een persoon is, dat is geweldig.”
Dr. Ida Glaser was vanuit Edinburgh overgevlogen om in de Amersfoortse vrijgemaakte kerk de hoofdlezing uit te spreken. Glaser is verbonden aan ”The Edinburgh Centre for Muslim-Christian Studies.” Volgens haar rust op christenen de taak een soort tolk te zijn tussen moslims en de niet-godsdienstige mensen in de samenleving. „Op die manier kunnen we een zaad zijn.”
Glaser zette in bij het gevoel van onbehagen dat in het Westen bestaat als het gaat over de islam. „Veel mensen lopen rond met het idee dat er iets vreselijks gaat gebeuren; er is sprake van islamofobie.”
Glaser ziet in het Westen polariserende visies op de islam (intolerant, onderdrukkend) en in de moslimwereld polariserende visies op het Westen (goddeloos, welvarend). Ze onderstreept het belang van gedegen historische kennis, om de huidige verhouding tussen moslims en christenen te kunnen begrijpen. „Als je iets van die verhouding wilt begrijpen, moet je de geschiedenis van Spanje bestuderen. Rond 1100 overheersen de christenen in het noorden, de moslims in het zuiden.”
Glaser wees erop dat het islamitische Ottomaanse Rijk tweemaal voor de poorten van Wenen heeft gelegen, in 1526 en in 1683. „Misschien verklaart dat het gevoel dat de islam als het ware op de loer ligt op Europa.”
Glaser bepleitte wederzijds begrip, maar liet tegelijk zien dat er een groep moslims is die de westerse democratie zal willen gebruiken om de islamitische wetgeving door te voeren. „Ik heb daar nog geen sluitend antwoord op.” Ook zei Glaser dat er een christelijke theologie van de islam moet komen, waarin het geloof van de moslims structureel wordt doordacht.
Uitgeverij Buijten & Schipperheijn brengt een vertaling op de markt van Glasers boek ”Partners en Prisoners” (geschreven samen met Napoleon John), met de titel ”Geliefde of gevangene?”. Het boek gaat over de positie van vrouwen in de islam. „De auteurs spreken mild en respectvol over vrouwen die in een andere religieuze traditie staan”, zei een medewerker van de uitgever. „Vanuit een ander perspectief dan we in de media tegenkomen. Die schilderen de islam af vanuit angst, dit boek spreekt vanuit liefde, de liefde van Christus.”
De cd-rom ”De wereld van de islam vanuit christelijk perspectief” (uitg. Medema) bevat 37 Nederlandstalige boeken over de islam. Voor het eerst is in Nederland ook de koran op de schijf opgenomen. Stafmedewerker drs. C. W. Rentier bracht in herinnering dat ook Luther zich voor een editie van de koran heeft ingespannen, ten bate van een eerlijke beeldvorming.