NS laten inzet snelle treinen over aan Thalys en Eurostar
DEN HAAG. Spoorbedrijf NS gaat zelf geen hogesnelheidstreinen meer inzetten op de hogesnelheidslijn, maar laat dat over aan buitenlandse bedrijven zoals Thalys en Eurostar.
Dat meldde dagblad De Telegraaf maandag.
De NS verkregen in 2001 voor veel geld het exclusieve recht om snelle treinen over het hogesnelheidsspoor te laten rijden. Het bedrijf kocht daartoe hogesnelheidstreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda, maar die Fyra’s vielen eind vorig jaar al snel uit.
Enkele weken geleden presenteerden de NS een alternatief plan voor het spoorvervoer van en naar Brussel. Kort samengevat komt dat neer op minder hogesnelheidstreinen, maar meer keus voor de reiziger. De Kamer debatteerde daar vandaag over met staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur). De meeste partijen steunen het alternatieve voorstel. SGP-Kamerlid Bisschop stelde in dat verband dat het Fyradebacle „niet alleen maar nadelen heeft gehad: er was nu ook gelegenheid nog eens goed te kijken naar de behoeften van de reiziger.”
Het mislukken van de Fyra dreigt de schatkist 119 miljoen euro te gaan kosten door het mislopen van dividend. Dat gaat ten koste van nieuwe investeringen in het spoor. De oppositiepartijen D66 en CDA betoogden vandaag echter dat de NS voor die kosten moeten opdraaien, en niet de belastingbetaler.