Economie

„Meeste druiven bevatten te veel gif”

Druiven verkocht in supermarkten bevatten te veel gif. Op ongeveer 60 procent van de vruchten blijven na de oogst meer bestrijdingsmiddelen achter dan de wet toestaat.

ANP
21 November 2003 20:43Gewijzigd op 14 November 2020 00:44

Dit blijkt uit een onderzoek dat Stichting Natuur en Milieu, consumentenvereniging Goede Waar & Co en Milieudefensie vrijdag hebben gepubliceerd. Zij noemen de uitkomst alarmerend.

Van de supermarkten Edah, Super De Boer, Albert Heijn, C1000, Plusmarkt en Bas van der Heijden/Dirk van den Broek bezochten de onderzoekers steeds vijf winkels. Volgens hen verkopen alle supermarktketens druiven die te veel resten van bestrijdingsmiddelen bevatten.

Een woordvoerster van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) bevestigt dat de aangetroffen hoeveelheden gif hoger zijn dan de wet toelaat. Volgens de VWA vormen deze hoeveelheden geen gevaar voor de volksgezondheid. Dat de limiet wordt overschreden, komt doordat de maximale hoeveelheid achtergebleven gif ook wordt bepaald door algemene beperkingen in het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Volgens een woordvoerder van Goede Waar vormt het aangetroffen gif wel een gezondheidsrisico. Gemiddeld bevatte elk onderzochte bakje druiven zeven soorten bestrijdingsmiddel. Volgens de woordvoerder betekent vooral de combinatie van stoffen een gevaar voor de gezondheid. „Cumulatief gesteld is er zeker een gezondheidsrisico.”

De druiven van Super De Boer kwamen als slechtste uit de test. C1000 had de minste overtredingen, aldus de onderzoekers. Een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), dat de belangen van supermarkten behartigt, verwerpt de conclusies van het onderzoek. „Dit is tendentieuze berichtgeving”, aldus de woordvoerder.

Een woordvoerder van Goede Waar zegt dat er steeds meer druiven met te veel gif worden verkocht in de supermarkten. De organisatie kan echter geen vergelijkingen maken met de cijfers uit de onderzoeken van 2001 en 2002, omdat dit keer voor een deel andere supermarkten zijn onderzocht. Zo verkopen Aldi en Lidl geen druiven meer.

Natuur en Milieu, Goede Waar en Milieudefensie eisen van de overheid een strenger optreden tegen supermarkten die giftige druiven verkopen. De overheid moet volgens hen hogere boetes uitschrijven en supermarkten die de wet overtreden, aan de schandpaal nagelen.

De druiven met restanten gif blijken een terugkerend probleem. Vorige week haalde het concern Laurus druiven van het merk Lilla uit de schappen van de supermarkten Edah, Konmar en Super De Boer. Het bedrijf betrok deze pitloze druiven van een dochter van veiling The Greenery. De dochteronderneming raadde in mei „dringend” af om bepaalde druiven uit India te eten. Ze vergoedde toen het aankoopbedrag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer