Geen liberalisering van werk in havens
De plannen om binnen de EU regelgeving in te voeren die zorgt voor meer concurrentie bij het laden en lossen in de havens, zijn definitief van de baan.
Een laatste compromisvoorstel in de al lange tijd lopende discussie over dit onderwerp kreeg donderdag in het Europees Parlement in Straatsburg onvoldoende steun. Het werd met een nipte meerderheid van 229 tegen 209 stemmen van de hand gewezen. Met name de socialisten en de groenen waren fel gekant tegen een grotere vrijheid in de betrokken tak van bedrijvigheid.
De voorgenomen maatregel hield in dat voortaan de bemanning van de schepen zelf zou mogen laden en lossen. Dat werk wordt tot nu toe verricht door havenarbeiders. Die zetten in de achterliggende maanden een reeks acties op touw, onder andere in Rotterdam, om te protesteren tegen de mogelijke veranderingen. Zij vreesden verlies van werkgelegenheid en een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden.
De vakbonden zijn blij met de beslissing van het Parlement. „Dit toont aan dat wanneer je ergens voor knokt, je nooit kansloos bent”, aldus bestuurder N. Stam van FNV Bondgenoten.
De verladersorganisatie EVO noemt de uitkomst van de besluitvorming daarentegen een slechte zaak. Zij spreekt van „een stap terug in de tijd.” Een woordvoerder merkt in een reactie verder op: „Het is bijzonder inconsequent dat de liberalisering van markten kennelijk wel geldt voor weg- en spoorvervoer en voor de binnenvaart, maar niet voor de havensector.”