Economie

Valutaschommelingen zitten Unilever dwars

ROTTERDAM (ANP). Unilever heeft het afgelopen kwartaal veel last gehad van valutaschommelingen, onder meer door de sterk gestegen waarde van de euro. De omzet daalde in het derde kwartaal met 6,5 procent, zo maakte het levens- en wasmiddelenconcern donderdag bekend.

24 October 2013 08:31Gewijzigd op 15 November 2020 06:35
beeld ANP
beeld ANP

De totale omzet ging omlaag tot 12,5 miljard euro. Analisten rekenden gemiddeld op een omzet van 12,9 miljard euro. Wisselkoersen hadden een negatief effect van 8,5 procent, aldus Unilever. Dat betekent dat exclusief dit effect de omzet wel zou zijn gestegen. Financieel topman Jean-Marc Huët liet weten dat over heel 2013 de wisselkoerseffecten de omzet met 6 procent zullen drukken.

Exclusief de gevolgen van valutaschommelingen en andere variabele kosten kwam de omzetgroei uit op 3,2 procent, waarbij de opkomende markten nog steeds met 5,9 procent groeiden. Unilever maakte vorige maand bekend dat de groei in opkomende markten iets is afgezwakt. Huët noemde de groei in de gebieden nog steeds „heel goed”, hoewel iets lager dan pakweg 12 maanden geleden. Hij zei dat Unilever op dit moment niet rekende op sterkere groei voor de komende periode.

Ook in Europa en de Verenigde Staten ziet het concern geen echte verbetering in de marktomstandigheden, maar in Europa is volgens Huët wel sprake van „tekenen van stabilisatie”. In de Noord-Europese landen werd Unilever de afgelopen maanden geholpen door het goede weer, maar in het zuiden namen de verkopen af. Voor heel Europa groeide de omzet onderliggend met 0,4 procent, terwijl de prijzen met 1,7 procent werden verlaagd.

De bestuurder zei „iets voorzichtiger” te zijn geworden over de VS, onder meer door de aanhoudend hoge werkloosheid en de recente shutdown. „De onzekerheid is daar iets toegenomen”, aldus Huët.

Voor alle regio’s namen de verkoopvolumes met 1,9 procent toe, terwijl Unilever de prijzen met 1,3 procent wist te verhogen. Bij de tak Levensmiddelen namen de omzetgroei en volumes af. Verzorgingsproducten van Unilever zaten nog steeds in de lift met een groei van 5,8 procent.

In het vierde kwartaal rekent Unilever op een verbetering van de omzetgroei ten opzichte van dit kwartaal, voornamelijk door innovaties. De afgelopen 9 maanden bedroeg de groei 4,4 procent en kwam daarmee boven het marktgemiddelde uit. Ook voor heel 2013 mikt Unilever op een onderliggende groei die boven de rest van de markt uitstijgt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer