Recensie: Uit het archief van Feike Asma
Feike Asma liet bij zijn overlijden (1984) een uitgebreid muziekarchief na. In 2011 werd dit archief ondergebracht bij zijn leerling Everhard Zwart. Inmiddels heeft deze het Asma-archief geïndexeerd en geordend.
Op de cd ”Uit het archief van Feike Asma” laat Zwart horen wat hij aantrof aan waardevolle aantekeningen van Asma, over vinger- en voetzettingen, voordracht en registraties. Hij koos hiervoor het orgel in de lutherse kerk te Den Haag, waar Asma vele jaren op zondagen de lofzang gaande hield.
Het repertoire op de cd bestaat uit vier koraalbewerkingen van Asma, enkele kleinere composities (soms door Asma voor orgel bewerkt, een andere keer door hem gewijzigd) van John Stanley (Air), Otto Dienel (Scherzando), Tollig (Marche Heroïque) en Bach (Siciliano). De grotere werken zijn van Krebs (Toccata a-moll), Leclair (een verrassende Sonata VIII) en Mendelssohn (Sonate IV).
Natuurlijk is het Zwart meer dan toevertrouwd om dit programma neer te zetten zoals Asma dit deed. Dat is bij hem in goede handen. Als leerling en als registrant was hij jarenlang oor- en ooggetuige van wat er allemaal gebeurde als Asma zich aan de klavieren zette. In dat opzicht is dit een interessante cd. Beetje jammer is wel dat Zwart geen groter repertoire uitkoos. Er moeten in het Asma-archief ook volgeschreven partituren aanwezig zijn van grote Bachwerken, van symfonieën van Vierne en Guilmant, van Widor en Dupré. Laat Zwart gerust doorgaan met vooral dat grote werk uit het archief. Want Asma was groter dan deze liedbewerkingen, andantes, sarabandes en marsen suggereren.
De cd zet in met Asma’s fantasie over ”Komt als kind’ren van het licht”. Hij blijft wel smeltend mooi, deze Cornet.
Everhard Zwart – Uit het archief van Feike Asma – evangelisch-lutherse kerk Den Haag; JQZ Muziekproducties (JQZ 98052); € 16,50; bestellen: www.everhardzwart.nl
J. L. Krebs
J.-M. Leclair (voor orgel bewerkt door F. Asma)
F. Tollig