„Supermarkten stunten vaker met plofkip”
AMSTERDAM (ANP). Een aantal grote supermarktketens zoals Albert Heijn, Plus en C1000 hebben de ‘plofkip’ dit jaar vaker in de aanbieding gezet dan vorig jaar. Zo stuntte Albert Heijn in de eerste helft van 2013 zo’n 58 keer met deze kip. In dezelfde periode vorig jaar was dat 21 keer. Dat heeft Wakker Dier vrijdag gemeld.
C1000 maakte tot juni 70 keer reclame voor de plofkip, tegen 52 keer in dezelfde periode vorig jaar. Wakker Dier is verontwaardigd over de stijging van het aantal plofkipaanbiedingen. Deze supermarkten namen vorig jaar publiekelijk afstand van de goedkoop geproduceerde kip, door de dierenrechtenorganisatie in haar campagnes plofkip genoemd.
Volgens de dierenorganisatie leiden de reclames voor plofkip tot pieken in de verkoop. Wel blijkt uit de cijfers van Wakker Dier dat de algehele verkoop en consumptie sinds 2011 is gedaald. De dierenorganisatie baseert zich op cijfers van IRI Nederland, die het koopgedrag van Nederlanders in kaart brengt.