Heineken jaagt op mannelijke yup met thuistap
PARIJS (ANP). Geen ordinaire blikjes meer of flessen die te lang openstaan. Heineken wil het bierdrinken thuis naar een hoger niveau brengen en denkt dat vooral mannen vanaf een jaar of 25 daar belangstelling voor hebben. De mannelijke ’yup’ - woonachtig in de stad en bereid iets meer te betalen voor een goed, zelfgetapt biertje - is de doelgroep voor het nieuwe thuistapsysteem van het bierconcern, de ’Sub’ die donderdag in Parijs werd gepresenteerd.
Designer Mark Newson heeft naar eigen zeggen „een stukje mannelijk gereedschap met een positief gevoel” ontworpen dat bij uitstek geschikt moet zijn voor een avondje met vrienden onder elkaar. Heineken wil zijn biermerken naar een hoger ‘upscale’ segment tillen en ook inspelen op de trend dat mensen minder vaak naar het café gaan en meer thuis hun feestje vieren. „Met de Sub wordt je echt een gastheer die iets bijzonder voor zijn gasten doet”, aldus Newson.
De echte gastheer moet ook bereid zijn een investering te doen. Aan het apparaat hangt een prijskaartje van 249 euro en de flessen bier, de Torps van 2 liter, waarmee het apparaat wordt gevuld, zullen tussen de 6 en 8 euro gaan kosten.
Het nieuwe systeem moet een ander segment aanboren dan de reeds bestaande beertender, die overigens wel op de markt blijft. Hoofd Innovatie van Heineken Francois-Xavier Mahot gaf donderdag toe dat de beertender niet op alle markten een succes is. „Maar we hebben bijgeleerd”, aldus Mahot.
In tegenstelling tot de beertender is de Sub kleiner en handzamer. Het ontwerp mag van Heineken een prominente plek in de huiskamer krijgen. Hoe hoog de „niet geringe” ontwikkelingskosten waren wil het concern niet onthullen.