„Tijdige informatie bij aflopen lijfrente”
DEN HAAG (ANP). Verzekeraars beloven consumenten tijdig te informeren over aflopende lijfrentepolissen. Klanten moeten erop kunnen rekenen dat zij ten minste drie maanden voordat de polis tot uitkering komt, worden geïnformeerd over mogelijke alternatieven, meldde het Verbond van Verzekeraars woensdag.
De sector reageert hiermee op een onderzoek van de toezichthouder AFM, waaruit bleek dat de termijn voor verkenning van de mogelijkheden op dit moment niet altijd toereikend is.
Een lijfrente is een verzekerings- of bankspaarproduct waarbij de consument geld inlegt om later een periodieke uitkering te krijgen. Als het opgebouwde kapitaal vrijvalt, kan de klant bij een bank of verzekeraar een lijfrente-uitkering kopen.
Het staat consumenten vrij om een uitkering te kopen bij een andere aanbieder dan de bank of verzekeraar waar hij zijn lijfrente heeft opgebouwd. Het kan lonen om verschillende producten met elkaar te vergelijken. Daarom is het belangrijk dat klanten goede informatie en voldoende tijd krijgen om te kunnen kiezen.
Ook zullen verzekeraars hun informatievoorziening tegen het licht houden en waar mogelijk verder verbeteren.