Omzetgroei supermarkten vlakt verder af
DONGEN (ANP). De groei van de omzet van de Nederlandse supermarkten vlakt steeds verder af, blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK. In september steeg de omzet op jaarbasis met 0,8 procent tot 2,48 miljard euro. In augustus was de omzetgroei 1,5 procent, terwijl in juli de omzet nog met 3,2 procent was gestegen.
Het aantal supermarktbezoeken bleef in september stabiel en de omzet per kassabon steeg licht met 0,8 procent tot gemiddeld 21,45 euro.
„De consument is nog steeds aan het bezuinigen”, zegt supermarktdeskundige Joop Holla van GfK in een toelichting, „en gaat met minder spullen in de boodschappenkar de supermarkt uit.” Gecorrigeerd voor inflatie nam het volume in september met ongeveer 2 procent af.
Volgens Holla is het effect van de vermeende prijzenoorlog in de supermarktbranche in de omzetcijfers over september moeilijk te meten. Albert Heijn verlaagde vorige maand de prijzen van een groot aantal artikelen. Andere ketens volgden de marktleider.
Holla spreekt zelf overigens van een eenmalige prijsverlaging. In zijn visie is er meer sprake van verdedigen dan van aanvallen.