Recensie: Muziek van Messiaen en Saariaho
De hoofdmoot op deze cd wordt gevormd door de acht preludes van de Franse componist Olivier Messiaen uit 1929 en vijf delen uit de opera ”Adriana Mater” van de Finse componiste Kaija Saariaho (1952). Zij arrangeerde deze stukken in 2003 voor piano, altviool en cello.
Om met het laatste te beginnen: wat een geweldige muziek! Het vergt wel gerichte aandacht om haar te leren waarderen, maar die moeite wordt beloond. Hoogtepunt is het tere wiegelied (”Je sens un deuxième coeur”) voor het kind waarvan de hoofdpersoon uit de opera na een verkrachting zwanger is. Vooral echter de heftige delen 2 en 4 laten horen hoe Saariaho denkt over geweld tegen vrouwen.
Messiaen schreef zijn preludes wellicht ter nagedachtenis van zijn kort daarvoor overleden moeder, de dichteres Cécile Sauvage. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes, met titels als ”La colombe” en ”Cloches d’angoisse et larmes d’adieu”. Daarmee is het zeker geen sentimentele muziek, integendeel. Messiaen schrijft hier krachtige muziek in een idioom dat aan Debussy doet denken.
Gloria Cheng, een Amerikaanse pianiste die zich graag bezighoudt met modern repertoire, laat zich van haar beste kant zien. Ze paart een verbluffende techniek aan een zeer steekhoudende interpretatie. Dat geldt zowel voor de stukken van Messiaen als voor de Ballade en Prelude voor piano solo van Saariaho.
Het Calder Quartet, vier heren die zich alleen in een pittig kort Pièce van Messiaen uit 1991 gezamenlijk laten horen, heeft eveneens een reputatie in de moderne muziek.
Het boekje bevat een boeiende toelichting op de muziek van Messiaen en Saariaho door Peter Sellars.
The Edge of Light – Messiaen / Saariaho; Gloria Cheng (piano), Calder Quartet; Harmonia Mundi (HMU 907578); € 19,49; www.harmoniamundi.com
Uit: Préludes (Messiaen)
Messiaen
Saariaho