Recensie: Leipziger Choräle door Italiaan
De zogenaamde ”Leipziger Choräle” van Johann Sebastian Bach ontstonden niet –zoals de naam doet vermoeden– in Leipzig, maar veel eerder in Bachs loopbaan. De meeste dateren uit de tijd toen hij als hofmusicus in Weimar werkte. In Leipzig, aan het eind van zijn leven, onderwierp Bach deze zeventien koraalvoorspelen aan een ingrijpende revisie en voegde hij als achttiende zijn zwanenzang, ”Vor deinen Thron tret’ ich hiermit”, toe.
Op een recent verschenen dubbel-cd van het label Brilliant Classics speelt de Italiaanse organist Manuel Tomadin de zeventien koralen in de versie uit Weimar. Da’s wel even wennen, want we horen die werken eigenlijk altijd in de Leipziger versie. De verschillen zijn soms aanzienlijk: andere noten, maar vooral ook andere versieringen. Bij de revisie in Leipzig heeft Bach zijn composities vaak ontdaan van uitbundige ornamenten.
Manuel Tomadin (twee jaar geleden winnaar van het Schnitgerconcours in Alkmaar) bespeelt in deze opname het orgel van de St.-Antonio di Vienna in Padova, een tweeklaviers instrument met 25 stemmen, in 2007 gebouwd door de firma Zanin.
De Italiaan weet soms mooie registraties te vinden, al kan ”Nun komm, der Heiden Heiland” (BWV 660a) me niet bekoren. ”An Wasserflüssen Babylon” is in de Weimarer versie een vijfstemmige bewerking met dubbelpedaal. Een uitvoering met tremulant is niet zo gangbaar, maar past eigenlijk heel goed bij de tekst van Psalm 137.
Naast de Weimarer versies van de ”Leipziger Choräle” nam Tomadin ook twee vrije werken van Bach op in zelden gespeelde versies: de Fantasie en Fuga in g met een ingevoegd Andante, en een rijkversierde versie van de Passacaglia. Interessant, dat zeker!
J.S. Bach – Leipziger Choräle BWV 651-667– Manuel Tomadin; Brilliant Classics (94456); 2-cd; ca. € 7,50; www.brilliantclassics.com
BWV 657
BWV 542, 583
BWV 664b
BWV 582