Politiek

Minister: Slechte woekerpolis misschien verplicht omgezet

DEN HAAG (ANP). Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën laat uitzoeken of het mogelijk is om overduidelijk slechte woekerpolissen of beleggingsverzekeringen automatisch om te zetten in een betere regeling voor de klant. Hij reageerde daarmee woensdag in een Kamerdebat op een voorstel van de Vereniging Eigen Huis (VEH).

11 September 2013 10:44Gewijzigd op 15 November 2020 05:45
Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën laat uitzoeken of het mogelijk is om overduidelijk slechte woekerpolissen automatisch om te zetten in een betere regeling voor de klant. beeld ANP
Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën laat uitzoeken of het mogelijk is om overduidelijk slechte woekerpolissen automatisch om te zetten in een betere regeling voor de klant. beeld ANP

De VEH vindt dat verzekeraars die bijvoorbeeld beleggingsverzekeringen hebben verkocht, die gepaard gaan met hele hoge kosten verplicht verbeteringen in de polis moeten doorvoeren. Dat moet ook als de klant niet reageert op een aanbod, vindt de VEH. Volgens de vereniging steken mensen namelijk de kop in het zand, murw als ze zijn na jaren van ellende rond hun polis.

Dijsselbloem erkent dat het „juridisch lastig kan zijn” om de automatische verbetering van een polis door te voeren, „maar we gaan het toch verkennen”. Hij heeft verzekeraars er inmiddels ook al toe opgeroepen. Mochten zich juridische belemmeringen voordoen die hij kan wegnemen, dan is de minister daartoe bereid.

Het grote probleem bij de afwikkeling van de tussen de 6 en 7 miljoen producten die vooral in de jaren negentig werden verkocht, is dat mensen vaak wel een verbeterd aanbod krijgen van hun verzekeraar, maar de brief niet openen, het aanbod niet begrijpen of dat de brief thuis op een stapeltje belandt. Dat zou ondervangen kunnen worden door een automatische verbetering in het belang van de klant.

In de Tweede Kamer zagen vooral VVD en D66 nog wel haken en ogen bij het plan. Aukje de Vries (VVD) sprak van een „heel ingrijpend” idee en waarschuwde dat de verzekeraar niet altijd weet wat uiteindelijk beter is voor de klant.

De minister zei verder dat hij er op rekent dat de verzekeraars „nog een tandje bijzetten” in de afwikkeling van de woekerpolisaffaire in brede zin. Dat geldt vooral voor mensen die een verwachte negatieve eindwaarde hebben op hun polis, die bedoeld was voor de oude dag of om de hypotheek af te betalen. Verzekeraars zijn verplicht cliënten te benaderen, maar mogen het wat de minister betreft niet laten bij een briefje.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer