Oracle laat PeopleSoft wellicht gaan
Softwarebedrijf Oracle ziet mogelijk af van de overname van PeopleSoft.
Dit bedrijf verzet zich tegen de vijandige overnamepogingen van Oracle door klanten te beloven dat zij het geld voor hun licenties -die vaak tientallen miljoenen dollars of meer kosten- twee- tot vijfvoudig terugkrijgen als een nieuwe eigenaar geen producten van PeopleSoft meer ondersteunt.
Voor de rechtbank eist Oracle dat PeopleSoft zijn ”Customer Assurance Program” onmiddellijk staakt. Volgens Oracle is het een draconisch en onredelijk middel om de overname te dwarsbomen. PeopleSoft zei kort na de bekendmaking van de overnamepoging dat het garantieprogramma maar 60 miljoen dollar aan omzet betrof, een fractie van Oracle’s overnamebod van 7,3 miljard dollar. Eind oktober werd echter bekend dat het programma wel 800 miljoen dollar kon kosten.
Oracle heeft meermalen gezegd dat het bepaalde versies van PeopleSoft-producten nog tien jaar wil ondersteunen, maar dat ze geen nieuwe producten meer onder de naam van PeopleSoft willen ontwikkelen en geen PeopleSoft-producten meer aan nieuwe klanten willen verkopen. In het verzoek aan de rechter stelt Oracle dat het garantieprogramma van PeopleSoft weinig meer is dan een „gifpil” die een ongewenste overname moet voorkomen.
Een woordvoerder van PeopleSoft zei dat Oracle na een eventuele overname helemaal geen geld aan klanten terug hoeft te betalen, tenzij het de ondersteuning van PeopleSoft-producten staakt.