Discounter wint weer terrein terug
De goedkope supermarkten slaan terug in de prijzenoorlog. Zij hebben de afgelopen dagen volop geadverteerd en verlagen de prijzen van melk, brood, aardappelen, groente en fruit, aldus het onderzoeksbureau GfK. De boeren maken zich zorgen over de prijzenoorlog. Daarom laat de landbouworganisatie LTO Nederland de prijzen van melk in supermarktketens controleren.
Aanvankelijk trokken vooral de luxere supermarkten meer klanten door de lagere prijzen. Maar vorige week groeide het marktaandeel van discounters als Aldi en Lidl van 19,4 procent naar 20,5 procent, aldus GfK-onderzoeker J. Holla. Bovendien betrekken zij het „verssegment” bij de prijzenslag en dat is volgens Holla niet eerder gebeurd.
Ook Albert Heijn, dat op 20 oktober met de prijzenslag begon, ziet het aantal klanten groeien. De AH-winkels hebben vorige week evenveel mensen over de vloer gekregen als voor de ophef over het salaris van Ahold-topman Moberg, namelijk ongeveer 2,5 miljoen. De klanten bleven weg bij AH nadat bekend was geworden dat Moberg een enorm salaris zou ontvangen.
Speciaalzaken en kleinere luxe winkels krijgen minder mensen binnen. De supermarkten C1000 en Edah krijgen daarentegen meer klanten. Dat betekent niet automatisch meer omzet. In de derde week van de acties daalde de omzet in de supermarkten van 475 miljoen naar 465 miljoen euro. Klanten gaven per bezoek gemiddeld 19,19 euro uit. In de tweede week van de prijzenoorlog was dit nog 19,22 euro.
Albert Heijn heeft sinds oktober inmiddels 1800 artikelen in prijs verlaagd. Concurrenten als Super De Boer, C1000 en Edah hebben ook honderen producten goedkoper gemaakt.
Albert Heijn heeft sinds oktober inmiddels 1800 artikelen in prijs verlaagd. Concurrenten als Super De Boer, C1000 en Edah hebben honderden producten goedkoper gemaakt.
De boerenorganisatie LTO-Nederland laat de prijzen van melk in grote supermarkten controleren. LTO meent dat boeren de dupe kunnen worden van de prijzenoorlog. Daarom zullen tientallen vrijwilligers wekelijks de prijs van melk noteren en doorgeven aan een meldpunt.
De landbouworganisatie zal de melkprijzen van verscheidene supermarkten wekelijks op internet publiceren. Het project begint onder de noemer LTO-Milk Watch en wordt binnen twee weken op poten gezet. De prijzen worden aangeleverd door personeel van LTO en door boeren.
De veehouders vrezen dat de prijsverlagingen elkaar blijven opvolgen, waardoor supermarkten lagere melkprijzen moeten eisen van de melkfabrieken. De fabrikanten kunnen dat probleem afwentelen op de boeren, die te weinig macht hebben om dit te weigeren.
Volgens S. Schenk, voorzitter van LTO Rundveehouderij, produceren veehouders nu al onder de kostprijs. Volgens deze organisatie ligt de kostprijs voor boeren op 32 à 33 cent per liter melk. De verkoopprijs in supermarkten is gemiddeld 50 cent.