Studenten krijgen juridische hulp
UTRECHT. Studenten kennen hun rechten onvoldoende, waardoor ze vaak geld mislopen. Daarom geeft het Juridisch Loket deze introductieweken via YouTube advies.
Het Juridisch Loket, dat gratis helpt bij juridische vragen, wil studenten tijdens de start van het nieuwe studiejaar zo goed mogelijk informeren over hun rechten. „Jongeren zijn onvoldoende op de hoogte van hun rechten”, zegt algemeen directeur Jan Albert Waal. „We weten dat deze jonge doelgroep bij problemen online naar informatie zoekt. Daarom biedt het Juridisch Loket, naast de website, nu ook heldere uitleg via YouTube aan.”
Zegsman Jan Pieter Verkennis zegt dat 4 procent van de jongeren tussen de 15 en de 25 jaar vragen stelt aan het Juridisch Loket, een instantie met dertig vestigingen in Nederland. In de overige leeftijdsgroepen gaat het om 5,5 procent. Gezien de vragen kan er nog wel wat aan de kennis van de jongeren worden bijgespijkerd, beaamt Verkennis.
Er is een top drie van meestgestelde vragen. Allereerst gaat het om verbintenissenrecht. „Zoals vragen over wat je wel of niet mag verwachten als je een abonnement afsluit.” Op de tweede plaats staan vragen over arbeidsvoorwaarden, zoals rechten bij oproepcontracten. Ook worden er vragen gesteld over huur- en verhuurkwesties. „Bijvoorbeeld: Welke rechten heb ik als een verhuurder de huur opzegt?”
Sinds deze week staan er filmpjes met tips over concrete situaties online. Zo geeft Sonja, juriste bij het Juridisch Loket, uitleg over huurrecht. Ze vertelt over een vrouw die het loket belde over een gehuurde kamer waar „van alles mee mis” is. „Het lekte in de douche, de wc-pot was hard aan vervanging toe en in haar kamer was allerlei schimmel.” De vrouw belde een paar keer met de verhuurder, maar die gaf niet thuis. Wat te doen?
Groot onderhoud is een taak van de verhuurder, legt Sonja uit. Voor klein onderhoud is de huurder verantwoordelijk. In het geval van de lekkende douche, de gammele wc-pot en de schimmel is er sprake van groot onderhoud. „De verhuurder moet het oplossen en betalen binnen een gestelde termijn.”
Mensen die twijfelen over wat groot en wat klein onderhoud is, kunnen terecht op de website van het Juridisch Loket. Daar is te lezen wat je zelf moet zien op te lossen. „Het overige valt onder groot onderhoud.” Het loket hielp de vrouw aan een voorbeeldbrief waarin ze kon aangeven wat er allemaal mis was. Van belang is om een termijn te noemen waarbinnen de gebreken hersteld moeten worden.
Jurist Bas, ook werkzaam bij het loket, behandelt in een ander filmpje de zaak waarbij een studente een laptop voor haar studie had gekocht. Het apparaat gaf er na twee maanden de brui aan. Ze ging terug naar de verkoper. Die was echter failliet. Wat waren de mogelijkheden voor de studente?
De eerste is om naar de curator te gaan die het faillissement behandelt. Die heeft echter „vaak niet voldoende geld om voor een nieuwe laptop te zorgen.” De tweede mogelijkheid is naar de fabrikant te gaan. Die moet, als er sprake is van fabrieksgarantie, zorgen voor een nieuwe laptop. In dit geval was er echter geen garantie. „Ze kreeg een nieuwe laptop als tegemoetkoming.”