Binnenland

Boren zuidbuis Sluiskiltunnel begonnen

SLUISKIL (ANP). Het boren van de zuidbuis van de Sluiskiltunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen is donderdag begonnen. Onder het toeziend oog van de boorploeg zegende pastoor Vervaet de tunnelboormachine in. Dat heeft Jan van Gorp, woordvoerder van de organisatie die de aanleg van de tunnel regelt, laten weten.

8 August 2013 12:02Gewijzigd op 15 November 2020 05:11

Het boren van de noordbuis van de Sluiskiltunnel is in mei afgerond. Daarna is de boor gedemonteerd en aan de oostkant van de tunnel opnieuw opgebouwd. „Het boren van de noordbuis duurde 110 dagen, maar we denken dat het mogelijk is het boren van de zuidbuis in circa 100 dagen te doen”, zegt Van Gorp. „Tijdens het boren van de noordbuis is namelijk veel ervaring opgedaan en zijn diverse kinderziektes verholpen.”

De tunnelboormachine, die de naam Boorbara heeft, bestaat uit een boorkop en twee volgwagens, die samen circa 80 meter lang zijn. De machine graaft steeds 2 meter grond af en bouwt dan een tunnelring op. „Voor elke tunnelbuis zijn 575 ringen nodig”, laat Van Gorp weten.

De Sluiskiltunnel wordt aangelegd in opdracht van de provincie Zeeland om het wegverkeer over het Kanaal van Gent naar Terneuzen beter te laten doorstromen. Het auto-, motor- en vrachtverkeer is aan de zuidkant van Terneuzen nu nog afhankelijk van de draaibrug. Die staat gemiddeld 23 keer per dag open. Daardoor ontstaan lange wachttijden en sluipverkeer door Terneuzen en Sas van Gent. De Sluiskiltunnel gaat halverwege 2015 open. De brug over het kanaal blijft in gebruik voor goederentreinen, langzaam en bestemmingsverkeer.

De lengte van de totale tunnel, inclusief toeritten, is 1330 meter. Het diepste deel ligt circa 34 meter beneden NAP. Net als de Westerscheldetunnel krijgt de Sluiskiltunnel twee rijstroken per tunnelbuis.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer