Kamperen blijft slecht imago houden
RIJSWIJK (ANP). Het campingleven onder de Nederlanders neemt al jaren in gestaag tempo af. Ten opzichte van 2011 nam het aantal kampeervakantie vorig jaar met 6 procent af, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker NBTC-NIPO. Ondanks allerlei nieuwe initiatieven ziet ook de toekomst er voor de campinghouder niet rooskleurig uit.
Volgens NBTC-NIPO daalt het aantal kampeervakanties tussen 2010 en 2015 jaarlijks met 1 procent en tussen 2015 en 2020 zelfs met 1,5 procent. In totaal werden vorig jaar ongeveer 4,6 miljoen kampeervakanties gehouden. Ook de kampeerfrequentie daalt volgens NBTC-NIPO. Ondertussen ontstaan er wel meer interesse in verhuuraccommodaties zoals de caravan, tent en huisjes.
Het kamperen kampt nog steeds met een negatief imago, weet de woordvoerster bij de Recron, de vereniging van recreatieondernemers. Het idee van de toiletrol onder de arm is nog steeds alom aanwezig, maar dat beeld klopt volgens haar allang niet meer. „Met de komst van allerlei andere accommodaties als boomhutten, strandhuisjes en mobile homes is het ook allemaal veel comfortabeler, moderner en gevarieerder geworden.”
Over het opzetten van een grote imagocampagne, samen met de caravanbouwers, wordt wel nagedacht. „Maar het deel van de vakantiegangers dat kampeert is nu eenmaal niet meer zo groot. Het is nu vooral de kunst om te houden wat je hebt.”