Binnenland

Excuses KPN voor problemen in Frankrijk

AMSTERDAM (ANP). Telecombedrijf KPN heeft dinsdag excuses gemaakt aan zijn klanten die sinds zaterdag in Frankrijk en Monaco niet kunnen bellen, sms’en en mobiel internetten. Ook dinsdag is de storing nog niet verholpen, zo liet KPN weten.

23 July 2013 10:49Gewijzigd op 15 November 2020 04:53

„Ik kan me heel goed voorstellen dat het heel vervelend en onhandig is om tijdens je vakantie of zakenreis niet mobiel bereikbaar te zijn voor het thuisfront of moeilijk bereikbaar te zijn voor zakelijke contacten”, zei Eric Kuisch, directeur netwerken van KPN.

Volgens Kuisch wordt er met man en macht gewerkt om de storing op te lossen, maar die is zeer complex. Ook de Franse partners van KPN kampen namelijk met problemen. Bovendien proberen de telefoons van de klanten continu toch een netwerk te vinden, waardoor ze zogenoemd signaleringsverkeer blijven geven. Juist met het systeem dat het signaleringsverkeer moet afhandelen, is iets mis.

Als alle klanten van KPN hun mobiel zouden uitschakelen, zou dat helpen, geeft een woordvoerster van het bedrijf ‘eerlijkheidshalve’ toe. Dat scheelt immers belasting van het systeem, maar KPN vraagt dat niet specifiek van de klanten. Ook beraadt het bedrijf zich nog op een compensatie voor de klanten. „Daar denken we over na, maar de prioriteit ligt nu bij het oplossen van de problemen. Daar hebben de klanten ook het meeste aan”, aldus de woordvoerster.

Het bedrijf kan nog niet aangeven wanneer de problemen zijn opgelost. Mensen kunnen wel de alarmnummers bellen en gebruikmaken van lokale wifi. Ook kunnen klanten van KPN handmatig overschakelen naar provider Free Mobile, die met name dekking biedt in dichtbevolkte gebieden en de Côte d’Azur. Die klanten kunnen dan wel bellen en sms’en, maar niet internetten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer