Tweede Kamer wil kustlijn verleggen
De Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat binnen twee jaar met een plan komt voor landaanwinning langs de kust bij Zuid-Holland. De ruimte die daar beschikbaar komt, moet worden gebruikt voor natuur, bedrijventerreinen en woningbouw.
Dat vragen de fracties van CDA, PvdA, VVD en D66 in een motie die woensdagavond is ingediend tijdens de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat. Volgens de fracties is de landaanwinning goed voor de versterking van de Zuid-Hollandse kust tussen Hoek van Holland en Scheveningen. Daar zit een aantal zwakke plekken in de duinen. De landaanwinning -de Kamer spreekt over ”kustuitbreiding”- is ook gunstig om verzilting van diepliggende Zuid-Hollandse polders tegen te gaan.
De motie, waarvan VVD-kamerlid Geluk de eerste ondertekenaar is, vraagt om een concreet plan, dat in fases wordt uitgevoerd. Staatssecretaris Schultz moet daarbij ook werken aan maatschappelijk draagvlak. De provincie Zuid-Holland is voorstander van de verlegging van de kustlijn. De financiering van de nieuwe inpoldering moet worden geregeld door middel van samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven.
Schultz van Haegen zegde toe dat ze de wens van de Kamer zal uitvoeren. Omdat het om een groot project gaat, gaat het eerst om een verkenning. Daaraan zullen ook de provincie Zuid-Holland en de ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en Economische Zaken meewerken.
Geluk diende namens CDA en LPF ook een motie in om de verzilting van het Haringvliet tegen te gaan. De regering heeft besloten de sluizen van het Haringvliet op een kier te zetten, maar gezien het tekort aan zoet water deze zomer en de toenemende verzilting in Zuid-Holland wil de Kamer daar van afzien.
Op verzoek van de Kamer zal minister Peijs van Verkeer en Waterstaat de komende maand bekijken in hoeverre alternatieve financieringsmogelijkheden voor een spoortunnel door Delft tot de mogelijkheden behoren. Die tunnel zou aanvankelijk binnen enkele jaren worden gerealiseerd, maar omdat de bewindsvrouw heeft besloten tot 2010 alle financiële middelen uit de begroting voor het spoor te bestemmen voor onderhoud, is uitvoering van het Delftse project verschoven.
De Tweede Kamer heeft daar moeite mee en wil op zoek naar alternatieven voor de financiering. Uiterlijk begin december zal de bewindsvrouw de Kamer hierover informeren.
Peijs zal tijdens de huidige kabinetsperiode geen voorstellen indienen om een kilometerheffing in te voeren. Ze zal alleen voorbereidende maatregelen treffen, zodat een volgende regering de knoop kan doorhakken. Begin volgend jaar komt de bewindsvrouw met een mobiliteitsnota waarin ze haar plannen ontvouwt.
SGP-kamerlid Van der Staaij diende donderdagmorgen namens de fracties van PvdA, CDA, LPF, SP en ChristenUnie een motie waarin hij een concreet plan van aanpak voor het wegwerken van achterstanden in het onderhoud van vaarwegen voorstelt.