Amerika ontdekt christelijke roman
Veel jonge christelijke vrouwen in Amerika kunnen nauwelijks tot januari wachten. Die maand moet het boek ”Sisterchicks Do the Hoopla” verschijnen, een christelijke avonturenroman over twee vriendinnen. De christelijke uitgeverij Multnomah denkt dat het een bestseller wordt.
Zowel seculiere als christelijke uitgevers in de VS hebben voor hun zogenaamde ”romance book” -de variant van de Nederlandse boeketroman- een nieuw afzetgebied ontdekt: jonge christelijke lezeressen. Volgens Charis Calhoun, voorzitster van een Amerikaanse groep romanschrijvers- kopen 51,1 miljoen lezers ten minste één romantische pocket per jaar. Tien procent daarvan is christelijk gekleurd.
Voor dit soort leesvoer bestaat inmiddels zelfs een nieuw woord: ”chicklit”. Terwijl de klassieke chicklit meestal problemen behandelt van het genre ”slanke lijn”, ”hoe sla je een man aan de haak” en ”hoeveel glazen wijn drink je per avond”, draait de christelijke chicklit meer om bijbelstudieclubs voor jongvolwassenen en wordt er geen alcohol gedronken.
Dit soort boeken heeft veel weg van het seculiere ”Het dagboek van Bridget Jones” (1996). Helen Fielding koos hiervoor een even eenvoudig als geniaal thema: een werkende jonge vrouw, dertigplus, worstelt met diëten, verslavingen en mannen. In de christelijke varianten worden situaties uit het leven van moderne christelijke vrouwen gepresenteerd, zonder dat dit ten koste gaat van een sterke moraal en christelijke waarden.