Gemeente veel geld kwijt aan „onzinvragen”
BERGUM. Steeds meer gemeenten kampen met gelukszoekers die onzinnige vragen stellen, in de hoop dat die vragen niet op tijd worden beantwoord. In zo’n geval is de gemeente namelijk verplicht de vragensteller een boete te betalen, die kan oplopen tot 1300 euro.
De Friese gemeente Tytsjerksteradiel gaat, om dit tegen te gaan, vragen alleen nog behandelen als ze per brief worden gesteld. „De aanleiding is de vraag naar welk lettertype de gemeente in bepaalde gevallen gebruikt”, aldus burgemeester Ter Keurs. „Een onzinnige vraag, maar we zijn wel verplicht daarop antwoord te geven. Doordat de vraag niet op tijd werd beantwoord, moesten we vierhonderd euro betalen.”
Deze boete volgt uit de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). Daarin staat dat iedere burger in principe binnen acht weken antwoord moet hebben op zijn vraag. Gebeurt dat niet, dan is de gemeente een boete verschuldigd per dag dat het antwoord uitblijft. Die boete kan oplopen tot 1300 euro.
Gemeenteambtenaren zijn wekelijks veel tijd kwijt aan de beantwoording van deze WOB-verzoeken. Doordat het aantal aanvragen steeds groter wordt, gebeurt het geregeld dat gemeenten een boete moeten betalen. Zo was Smallingerland vorig jaar 1300 euro kwijt omdat gegevens bij een parkeerboete niet op tijd waren verstrekt.
Ter Keurs: ,Dit probleem speelt in veel meer gemeenten. De gedachte achter de wet is natuurlijk prima; de overheid moet transparant zijn. Maar er wordt nu te veel misbruik van gemaakt. Nu we e-mails niet meer beschouwen als WOB-verzoek, hopen we de meeste gelukzoekers kwijt te zijn.”