Prijzenoorlog gaat derde ronde in
De prijzenoorlog tussen de supermarkten is woensdag de derde ronde ingegaan. De ketens Super De Boer en Konmar, dochters van Laurus, verlaagden nog eens ruim honderd producten in prijs. Albert Heijn deed de prijs van 250 producten verder omlaag. Laurus-dochter Edah doet vooralsnog niet mee.
Schuitema (C1000) liet dinsdag weten in ieder geval „te zullen volgen.” „We laten de kaas niet van ons brood eten”, zei een woordvoerder. Woensdag zou worden bekeken welke producten goedkoper zullen worden.
Laurus maakte zijn producten tussen de 3 en de 5 procent goedkoper. Hiermee verwacht het concern de markpositie van zijn twee ketens te versterken. „Super De Boer en Konmar zullen nooit duurder zijn dan de directe concurrentie,” zei een woordvoerder dinsdag.
Albert Heijn sneed in prijzen van producten die al eerder goedkoper zijn geworden. De prijzenoorlog in de supermarkten begon twee weken geleden, toen Albert Heijn de prijs van ruim 1000 producten verlaagde. De andere ketens volgden dit voorbeeld. Afgelopen week verhevigde de strijd zich toen de tweede ronde van prijsverlagingen begon.
Een woordvoerder van Albert Heijn verklaarde dinsdag dat het bedrijf streeft naar een aantrekkelijk prijsniveau. „We willen een winkel zijn voor iedereen.”
Door de prijzenslag hebben Albert Heijn en Laurus meer klanten over de vloer gekregen en meer omzet gemaakt. Voor Laurus-dochter Edah was er zelfs sprake van een aanzienlijke omzetgroei, aldus de woordvoerder. Ook Albert Heijn zegt dat er meer klanten komen die meer kopen.
Onderzoeken van onder meer marktonderzoeksbureau GfK hebben aangetoond dat Super De Boer zo’n 3 procent meer omzet heeft geboekt. „Wij kunnen ons daarin vinden”, aldus de Laurus-zegsman.
Laurus onderhandelt met leveranciers als Unilever en Heineken over de verlaging van hun prijzen. Het concern wil zo de prijsverlagingen deels op deze bedrijven afwentelen.