Behalve crash zat alles mee bij 777
SAN FRANCISCO (ANP). De kans dat passagiers een vliegtuigcrash overleven is over het algemeen niet zo groot. Maar bij de crash met de Boeing 777 in San Francisco zaterdag kwamen slechts twee van de ruim 300 inzittenden om het leven. De reden daarvoor bestaat uit een reeks gunstige omstandigheden en de razendsnelle evacuatie van het toestel, meldden Amerikaanse en Australische media.
De brandstoftanks waren bijna leeg. De staart van het toestel raakte als eerste de grond en remde het daardoor af. Alle passagiers hadden hun gordels om in nieuwe stoelen die crashbestendig zijn, somt een deskundige op in The Sydney Morning Herald.
De snelheid waarmee het cabinepersoneel de passagiers naar buiten kreeg, is ook een factor van betekenis, weet de Amerikaanse nieuwszender CNN. Daaruit zou blijken dat dergelijke crashes te overleven zijn. Voorwaarde is wel dat het personeel goed is getraind en de passagiers weten wat ze in geval van nood moeten doen: zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde nooduitgang.
De Boeing 777 is zo ontworpen dat iedereen binnen 1,5 minuut het vliegtuig kan hebben verlaten, zelfs als de deuren niet open kunnen.
„30 jaar geleden waren er ook te overleven crashes, maar kwamen mensen om in de brand die op de crash volgde”, zegt Steve Wallace, voormalig hoofd van de Amerikaanse Federal Aviation Administration, die onderzoek doet naar vliegrampen. „Het materiaal in de cabines is enorm verbeterd en de regels zijn erop gericht om kostbare secondes te winnen, waardoor iedereen veilig uit het toestel kan komen.”
De Boeing 777 is in 1995 geïntroduceerd en behoort wereldwijd tot de technisch meest geavanceerde toestellen in de passagiersluchtvaart. De passagiers zitten op zogeheten 16G-stoelen, die 16 keer de zwaartekracht kunnen weerstaan en zeer stevig aan de grond zijn bevestigd. Alle bekleding in moderne toestellen moet brandwerend zijn.