Recensie: Bach-cd Klaas Jan Mulder
De nieuwste orgel-cd met opnamen van wijlen Klaas Jan Mulder zit vol met kippenvelmomenten.
Het heftigste van al die momenten is het slotdeel van de Toccata en Fuga in d-moll (BWV 565). Werkelijk fantastisch! Zelden zo’n spannend slot van de beroemde d-moll gehoord.
Mulder speelde vrijwel nooit een heel Bachprogramma, en over oude uitvoeringspraktijken en oude vingerzettingen kon hij zich niet druk maken. Toch was Bach voor hem de grootste componist ooit. Maar was Mulder wel zo’n Bach- of barokspecialist? Een uitgesproken specialist in Duitse of Franse romantiek was hij evenmin. Hij speelde gewoon alles waardoor hij geraakt was, alles wat hij mooi vond. En wat hij speelde, speelde hij meestal mooi. Dat geldt in elk geval voor deze liveopnamen van concerten uit 1986 en 1987.
Mulder bespeelt op deze cd zowel het hoofdorgel van de Oude Kerk te Amsterdam (Vater/Müller) als het transeptorgel (Ahrend & Brunzema). De kleinere werken, zoals de aria uit de cantate ”Schäfe können sicher weiden”, enkele koraalbewerkingen en zeven deeltjes uit de ”Kleine Präludien für Klavier”, klinken op het transeptorgel, voor dit repertoire een juweeltje van een instrument. De overige composities speelt Mulder op het hoofdorgel, te beginnen met de Toccata und Fuge F-dur (BWV 540) en tot slot de d-moll.
Nog steeds maakt Mulder indruk met zijn toucher van de zuiverste soort, de uiterste beheersing van de stof, de speelvreugde die van het schijfje spat, naast de vele momenten van diepe verstilling. Dit is een reuze aardige ontmoeting met het verleden.
In het booklet staat een goed artikel van Gerco Schaap, maar liefst in vier talen. Een voorbeeldige productie.
Bach in Amsterdam – Klaas Jan Mulder – live; Festivo (6962382); € 14,95; www.festivo.nl
Hoofdorgel
Kleine orgel
Kleine orgel
Hoofdorgel