Consument

Goede doelen kunnen in crisistijd niet zonder grote acties

AMSTERDAM (ANP). Goede doelen kunnen niet zonder grote, opvallende acties om het hoofd boven water te houden tijdens de crisis. Uit een onderzoek dat de Volkskrant jaarlijks doet naar fondsenwerving bij de 25 grootste goede doelen in Nederland, blijkt dat ze vrijwel allemaal merken dat mensen meer de hand op de knip houden.

2 July 2013 07:02Gewijzigd op 15 November 2020 04:31
Goede doelen kunnen niet zonder grote, opvallende acties om het hoofd boven water te houden tijdens de crisis. Beeld ANP
Goede doelen kunnen niet zonder grote, opvallende acties om het hoofd boven water te houden tijdens de crisis. Beeld ANP

Alleen het KWF Kankerfonds ziet een forse stijging van de inkomsten, met 9,7 procent naar 137 miljoen euro. Dat is vooral te danken aan de fietsactie Alpe d’Huzes, die vorig jaar een recordopbrengst opleverde.

Andere goede doelen volgen het voorbeeld van het KWF Kankerfonds en organiseren soortgelijke acties, maar niet met vergelijkbaar succes. Gemiddeld zagen de goede doelen hun inkomsten vorig jaar met 0,2 procent dalen.

Grootste verliezers waren het Rode Kruis en Cordaid, hoewel die cijfers vertekenden. Het Rode Kruis had in 2011 een zeer succesvolle eenmalige actie, waardoor het verklaarbaar is dat in 2012 een min van 20 procent werd opgetekend. Cordaid (min 18 procent) ging vorig jaar over op een andere rekenmethode.

Het is de tweede keer sinds het uitbreken van de crisis dat de goede doelen erop achteruit gaan. In 2009 daalden de opbrengsten met 0,9 procent.

De goede doelen halen niet alleen minder geld op bij collectes, ook uit nalatenschappen gaat minder geld naar de fondsen. Alleen de opbrengsten uit overige acties gaan nog omhoog.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer