Crisis heeft ook invloed op zomerkampen
RIJSWIJK (ANP). Dat de portemonnee van veel gezinnen tegenwoordig leger is en mensen daardoor minder op vakantie gaan, was al wel bekend. Een alternatief om hun kinderen toch een leuke zomer te bieden, is voor veel ouders dan een kinderzomerkamp.
Maar ook daar lijkt de crisis inmiddels invloed op te hebben. De inschrijvingen van de goedkopere en gesponsorde plaatsen zitten sneller vol dan vorige jaren, zo stelt de stichting Steunpunt Kindervakanties die 88 organisaties die kinderkampen organiseren vertegenwoordigt.
Ook kwamen de aanmeldingen voor de zomerkampen later op gang. Bovendien zijn er, doordat veel gemeenten de subsidiekraan voor dit soort jeugdwerk dichtdraaien, ook nog eens minder gesubsidieerde plekken beschikbaar. „Terwijl deze organisaties contacten hebben met gezinnen én het vertrouwen van ouders van de kinderen die vakanties extra nodig hebben”, aldus bestuurslid Froukje Hajer van het Steunpunt.
Volgens haar valt ook op dat steeds meer organisaties zoeken naar financiële ondersteuning, zodat ze meer kinderen mee kunnen laten gaan met hun vakantiekampen.
Harde cijfers heeft Hajer, zelf ook vrijwilliger bij een jeugdwerkorganisatie, niet. Wel krijgt ze van veel organisaties signalen dat deze trend is ingezet. „De kinderen die met ons op zomerkamp gaan hebben een persoonsgebonden budget (pgb) waarmee mensen zelf hun zorg kunnen regelen. Hoewel ouders niet zelf hoeven te betalen werken de bezuinigingen op de pgb’s door op de deelname aan kampen”, liet een organisatie haar weten.
„Een van de organisaties zegt vaak te horen dat de bijdrage zelfs met korting via stadspassen (50 euro) al te veel is.”
Sacha Engelsman van stichting Weekje Weg ziet deze trend ook duidelijk: „We merken vooral dat steeds meer gezinnen in de schuldhulpverlening zitten en van heel weinig leefgeld in de week moeten rondkomen. In sommige gemeentes moeten de gezinnen een eigen bijdrage betalen en dit kunnen ze vaak niet meer opbrengen.”
Engelsman krijgt veel vragen of „ze echt verder geen kosten meer hebben in de vakantie” Verder merkt ze ook dat de doelgroep groeit. „Bij sommige gemeentes is een wachtlijst voor Weekje Weg. De doelgroep is ook aan het verschuiven. Waren het eerst vooral gezinnen die al jaren in de bijstand zitten, nu zijn het ook gezinnen die in de middenklasse zaten en door het verlies van hun baan nu een laag inkomen hebben.”