Krimp Telegraaf en AD, Volkskrant groeit
AMSTERDAM. De betaalde papieren oplage van De Telegraaf en Algemeen Dagblad is vorig kwartaal verder gekompen ten opzichte van een jaar eerder. Bij de Volkskrant nam de oplage daarentegen toe. Dat blijkt uit cijfers die oplage-onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.
Bij De Telegraaf zakte de betaalde papieren oplage met circa 20.000 kranten tot 483.041, bij het AD met 8000 naar 377.418. Beide kranten meldden voor het eerst wel de aantallen digitale klanten. Bij De Telegraaf waren dit er 28.709, bij het AD 21.691.
De Volkskrant zag de papieren oplage met ruim 5000 kranten oplopen naar 238.165 en registreerde ook 10.000 digitale klanten meer dan in het eerste kwartaal van 2012. Bij NRC zat de groei in de digitale lezers, de papieren oplage van NRC Handelsblad en NRC.Next daalde.
De totaal verspreide oplage van het Reformatorisch Dagblad daalde met 4,5 procent tot 48.493. De oplage van de e-paper (de digitale editie van de krant) steeg daarentegen met 25 procent, tot 5841 abonnees.
De HOI-cijfers zeggen niet alles over het aantal betalende abonnees van een krant. Zo rekent HOI deeltijdabonnementen om naar een zesdaagse oplage, waardoor dergelijke abonnementen maar gedeeltelijk meetellen in het totaal. Het totaal aantal betalende abonnees van het Reformatorisch Dagblad stabiliseert zich al geruime tijd rond de 54.000.