Kastje gaat spoorboom in de gaten houden
DEN HAAG (ANP). Kunnen de slagbomen bij spoorwegovergangen korter open staan? Of is dat te gevaarlijk? Spoorbeheerder ProRail gaat eind dit jaar 600 meetkastjes plaatsen bij overgangen om antwoord te krijgen op deze vraag.
Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Ze wil meer duidelijkheid over de zogeheten dichtligtijden, omdat er bij overwegen waar de spoorboom lang naar beneden is gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. „Denk bijvoorbeeld aan mensen die onder de gesloten spoorbomen willen doorglippen”, aldus Mansveld. Een ander voorbeeld is een file die achter een spoorboom ontstaat.
ProRail moet volgens Mansveld maatwerk gaan leveren, omdat elke spoorwegovergang anders is. De staatssecretaris trekt in totaal 320 miljoen euro uit om de veiligheid van spoorwegovergangen te verbeteren.
Het aantal ongevallen op overwegen is de afgelopen jaren sterk afgenomen. Waren er in 2000 nog meer dan 90 incidenten, in 2012 waren dat er nog 45. Die daling is veroorzaakt door het opheffen van overwegen, het plaatsen van spoorbomen bij onbeveiligde overgangen en het aanleggen van tunnels en viaducten.
Mansveld wil de komende tijd niet alleen inzetten op het verder veilig maken van de ruim 2600 overgangen in Nederland, maar ook op het bevorderen van de doorstroming. Dat kan door de weg of het spoor aan te passen, stoplichten anders in te stellen of door het gedrag van mensen te veranderen.
De eerste overwegen moeten op basis van het onderzoek in 2015 aangepast kunnen worden, verwacht Mansveld.