Politiek

Nog wel wat hobbels op lijn Den Haag-Brussel

DEN HAAG (ANP). Nu de Beneluxtrein en de hogesnelheidstrein Fyra zijn uitgevallen, wil de gemeente Den Haag zelf een treinverbinding naar Brussel op poten zetten. Donderdag werd bekendgemaakt dat Arriva hoopt eind 2015 de eerste treinen te laten rijden. Maar kun je eigenlijk wel zomaar een treindienst beginnen?

20 June 2013 16:31Gewijzigd op 15 November 2020 04:17

Volgens de Europese regelgeving mag het zeker. Het internationaal personenvervoer over het spoor is geliberaliseerd. Dat houdt in dat iedereen zelf een spoorverbinding mag opzetten, zolang 75 procent van de reizigers in de trein de grens maar passeert.

Dat is precies waar voor de zogeheten Lage Landen Lijn een knelpunt zou kunnen zitten. Omdat de nieuwe intercity vaak gaat stoppen, zou deze ook gebruikt kunnen worden door reizigers die alleen in het binnenland reizen. Daarmee zou de concessie voor het zogeheten hoofdrailnet worden geschonden. Die concessie - het recht om op het spoor te rijden - is de komende 10 jaar in elk geval nog in handen van de NS.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat dan ook kijken naar eventuele schending van de NS-concessie door Arriva. De waakhond is door de NS al eerder gevraagd de Lage Landen Lijn te bekijken, maar wilde de aanbesteding afwachten. Nu de opdracht is gegund aan Arriva kan de ACM aan de slag.

Mocht het dan zo zijn dat alle hindernissen in Nederland zijn genomen, dan moet er nog voldoende ruimte zijn op het spoor. Stoptreinen, sneltreinen, intercity’s en goederentreinen rijden tussen Den Haag en Brussel allemaal over hetzelfde spoor. Dat zorgt er nu bijvoorbeeld voor dat de intercity die de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra vervangt, maar acht keer per dag kan rijden. Voor meer treinen is simpelweg geen plek.

Ruimte op het spoor aanvragen kan bij ProRail. Als de spoorbeheerder te veel aanvragen krijgt, moeten de vervoerders samen om de tafel om eruit te komen. Lukt dat niet, dan hakt ProRail de knoop door. Op die procedure wilde een woordvoerder donderdag niet vooruitlopen. Eerst wordt ingezet op het onderling oplossen van problemen. Wel stelde de zegsman dat elke partij evenveel kans heeft op een plekje op het spoor.

Arriva maakt zich vooralsnog geen zorgen over ruimte op het spoor, noch over de toelatingseisen voor de nieuwe treinen. Arriva en moederbedrijf Deutsche Bahn hebben veel ervaring met intercitylijnen in heel Europa, dus de toelating voor de treinen moet wel goed komen, verwacht Arriva. Of er ruimte is in het spoorboekje hangt ook af van de frequentie waarmee Arriva wil gaan rijden. Ook de gemeente Den Haag heeft daarover nog geen negatieve signalen ontvangen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer