Economie

Dijkgraaf-Reinders levert gezonde broodjes voor school

De vraag naar verantwoorde voeding en catering op scholen groeit onstuimig. Bij groothandel Dijkgraaf-Reinders, actief in de foodservice, is dat dagelijks merkbaar. „We hebben via twee aparte bedrijven groothandel en catering op scholen in één hand en verzorgen alles. Van de koffie in de personeelskamer tot en met het afscheidsfeest of jubileum.”

Ad Ermstrang
18 June 2013 09:28Gewijzigd op 15 November 2020 04:14
Johan Dijkgraaf. Foto RD, Anton Dommerholt
Johan Dijkgraaf. Foto RD, Anton Dommerholt

Dijkgraaf-Reinders in Apeldoorn bestaat 125 jaar. Ooit was het een leverancier van artikelen aan bakkers op de Veluwe. „Gek genoeg is er maar weinig van de historie bekend”, zegt Johan Dijkgraaf (36), die in 2003 het bedrijf overnam van zijn vader. „We weten dat bakkersleverancier Reinders al in 1888 actief was, maar precieze gegevens uit de periode voor de Tweede Wereldoorlog ontbreken. Mijn vader onderzoekt momenteel de historie.”

De naam Dijkgraaf-Reinders dateert uit begin jaren tachtig, toen Dijkgraaf senior zich inkocht en later het bedrijf overnam. Met een zestal personeelsleden, een bus en een vrachtauto werden dagelijks bakkerijproducten gedistribueerd. „Mijn vader legde zich gaandeweg toe op de horeca, op het leveren van producten aan hotels, restaurant en cafetaria’s in een straal van 30 tot 40 kilometer rondom Apeldoorn. Al in een vroeg stadium zag hij dat de supermarkt het zou winnen van veel bakkers.”

Johan Dijkgraaf, eerder verkoper bij een autobedrijf, volgde in 2003 zijn vader op. Onder zijn leiding werd aanvankelijk ingezet op een vergroting van de omzet en het assortiment. In het magazijn in het pand aan de Boogschutterstraat –dat een aantal jaren geleden werd betrokken– liggen nu 13.500 verschillende artikelen op voorraad, afkomstig van 220 leveranciers.

Sinds enkele jaren helpt Dijkgraaf-Reinders restaurants en cafetaria’s bij het verbeteren van hun rendement. Niet zonder reden, want de foodservicemarkt krimpt al jaren. „Om de relatie met klanten te verstevigen, doen wij aan kostprijscalculatie, stellen we meerjarenbegrotingen op, adviseren we bij het samenstellen van de menukaarten en kopen we via een externe partij gas en stroom in. Dat kan op jaarbasis tot flinke besparingen leiden.”

Het aantal werknemers bij Dijkgraaf-Reinders is ondanks de moeilijke markt het afgelopen decennium toegenomen tot veertig. De sterkste expansie is weggelegd voor het onderdeel AGF (aard­appelen, groente en fruit). In een eigen snijderij worden producten op bestelling gemaakt, zoals slamixen en andere verscombinaties. Daarnaast is de groothandel een van de twaalf dealers van Douwe Egbertsingrediënten en -automaten. Dijkgraaf verwacht dat de sector op termijn aantrekt. „Er komt weer groei. Je ziet dat nu al in Amerika, waar veel huizen geen keuken hebben.”

Een snelle groei begon in 2007, toen Dijkgraaf groothandel Van Dijk overnam. Het in de regio Utrecht gevestigde bedrijf legde zich toe op het leveren van eten en drinken aan scholen. „We kregen het verzoek van enkele scholen om de catering te verzorgen. Naast Van Dijk hebben we een aparte bv opgericht, Zo-vital; een totaalconcept voor scholen. We verzorgen de koffie in de personeelskamer, vullen iedere schooldag de automaten, nemen de broodjescorner voor onze rekening en kunnen de catering van een afscheidsfeest of een jubileum verzorgen. Dit alles met één aanspreekpunt.”

Het leveren van verantwoorde voeding aan scholen is een succes. De afgelopen jaren zag Zo-vital de omzet met 20 tot 25 procent per jaar toenemen en werd daardoor het snelst groeiende onderdeel binnen de holding Oikonomos. De kracht is volgens de directeur de combinatie van catering en groothandel. Het aantal scholen dat het bedrijf met catering bedient, is toegenomen tot ongeveer negentig, verspreid over een groot deel van Nederland. Naast grote roc’s betrekt ook een groot aantal reformatorische scholengemeenschappen zijn waren van Van Dijk en Zo-vital. Zo-vital telt nu 90 werknemers, bij Van Dijk zijn 15 mensen in dienst. „Een flink deel van de catering werkt op locatie.”

De omzet van de drie bv’s neemt dit jaar toe tot boven de 22,5 miljoen euro. De groei van de scholentak zal zich voorlopig met 20 tot 25 procent per jaar voortzetten, denkt Dijkgraaf.

Een flink deel van de werk­nemers is afkomstig uit de reformatorische gezindte. „Wij vragen betrouwbaarheid en kwaliteit. Iedereen draagt bij aan onze gezamenlijke ambitie. Daar staan bij bijzondere prestaties ook extra beloningen tegenover”, aldus Dijkgraaf. Zijn eigen weekagenda wordt wekelijks rondgemaild in het bedrijf en ook op de prik­borden gehangen. „Iedereen weet altijd wat ik doe en waar ik me bevind.”


info

bedrijf: Dijkgraaf-Reinders

waar: Apeldoorn en Zeist

specialiteit: horecaproducten en catering

sinds: 1888 (bakkerijproducten)

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer