Economie

Schiphol neemt nieuw banenstelsel in gebruik

De vijf, of eigenlijk met de kleine Schiphol-Oostbaan zes, start- en landingsbanen van Schiphol worden vanaf zaterdag optimaal benut. De laatst aangelegde Polderbaan was al in gebruik genomen, maar door onderhoud aan de Zwanenburgbaan kon nog niet echt worden geprofiteerd van de uitbreiding.

ANP
31 October 2003 11:50Gewijzigd op 14 November 2020 00:41

Vanaf 1 november is dat wel het geval. Schiphol beschikt nu over drie start- en landingsbanen in noord-zuid/zuid-noordrichting, de Aalsmeerbaan, de Zwanenburgbaan en de Polderbaan. Deze drie banen kunnen tegelijkertijd worden gebruikt, ook bij slecht zicht. Vliegtuigen vliegen op verschillende hoogten om problemen te voorkomen als ze uit koers raken.

De oost-west/west-oostbanen, de Buitenveldertbaan, de Kaagbaan en Schiphol-Oostbaan, zullen vanaf zaterdag veel minder worden gebruikt. Dit is vooral positief voor inwoners van Amsterdam en Amstelveen, die minder geluidsoverlast zullen hebben van overkomende vliegtuigen. In plaatsen ten noorden en zuiden van Schiphol neemt de overlast toe. Deze gebieden zijn minder dichtbevolkt.

Dat de drie noord-zuid/zuid-noordbanen nu tegelijkertijd kunnen worden gebruikt is vooral een voordeel bij ongunstige weersomstandigheden, aldus Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland. Tot nu toe moest de luchthaven bij ongunstige weersomstandigheden terug van drie naar twee start- en landingsbanen. Dat leidde onmiddellijk tot vertragingen. Met het nieuwe banenstelsel wordt Schiphol minder weergevoelig.

Aan het nieuwe banenstelsel ligt een nieuw normenstelsel om geluidsoverlast te meten ten grondslag. Het aantal woningen met veel geluidsoverlast (dicht bij de luchthaven) moet daardoor dalen. Het systeem wordt in 2006 geëvalueerd.

Nu al roeren de inwoners van vooral plaatsen ten noorden van Schiphol zich. In Spaarndam, Zwanenburg, Castricum en andere dorpen wordt steen en been geklaagd over het toegenomen vliegtuiglawaai sinds de Polderbaan in gebruik is genomen. De dorpen gingen ervan uit dat ze minder last zouden krijgen, maar het tegendeel blijkt het geval. Doordat de vliegtuigen dichtbevolkte gebieden als Amsterdam en Amstelveen mijden en meer over het dunner bevolkte gebied ten noorden van Schiphol vliegen, neemt daar de overlast toe, maar moet het vliegtuiglawaai in het totaalaantal huishoudens verminderen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer