Limburg wil 4,5 miljoen in vliegveld steken
MAASTRICHT (ANP). De provincie Limburg wil op korte termijn 4,5 miljoen euro uittrekken om te voorkomen dat Maastricht Aachen Airport (MAA) failliet gaat. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd voorstel aan Provinciale Staten. Het geld is nodig om de acute liquiditeitsproblemen tot 1 juli 2014 op te vangen.
Met dat geld worden de kosten voor brandweer, douane en beveiliging betaald. Dat mag van Europa, volgens de provincie. De kosten worden betaald uit de algemene reserve. Voorwaarde is dat er een herstructurering komt, en verder bekijkt de provincie of het mogelijk is de infrastructuur naar zich toe te trekken. Kosten daarvan bedragen minimaal 2 miljoen jaarlijks.
Als de provincie niets doet is surseance onvermijdelijk, aldus de provincie. ,Dat biedt weliswaar ruimte voor een doorstart, maar als de curator er niet in slaagt om gegadigden te vinden, dan eindigt de luchthaven in een faillissement. Dit leidt tot een verlies van zeker 800 arbeidsplaatsen.’’ Voor gedeputeerde staten (GS) is dit geen optie, gezien het grote economische belang van MAA voor Limburg.
MAA is geprivatiseerd en in handen van OMDV BV, een consortium van het Britse Omniport en Dura Vermeer. Dit consortium beschikt volgens GS niet over de middelen om verder te investeren in MAA.
Recent stelde de luchthaven al voor om geld van het Rijk - gekregen in verband met het einde van de eerdere subsidiestroom - te gebruiken voor de exploitatie. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) wilde dat echter niet omdat het Rijk geen exploitatietekorten meer subsidieert.
Ondertussen wacht Mansveld ook nog op een brief van MAA met meer uitleg hoe de luchthaven de problemen op wil gaan lossen. Daarbij wil ze ook garanties dat het al uitgekeerde Rijksgeld goed zal worden besteed. Pas als dat plan er is kan de staatssecretaris besluiten of de luchthaven langer de tijd kan krijgen om een „duurzame en geoorloofde oplossing” te vinden.