NS-topman Meerstadt vertrekt, lot Fyra onduidelijk
UTRECHT. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft bij de NS een nieuwe president-directeur benoemd. Het is Timo Huges (48). Die vervangt Bert Meerstadt (51), die in het nauw is gebracht door de problemen met de Fyra. Of de NS stopt met de Fyra is niet duidelijk; op dit moment zijn de NS-directie en verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld in gesprek over de trein.
Meerstadt, die al bijna twaalf jaar in de leiding van de NS zit, heeft aangegeven „toe te zijn aan een nieuwe stap”, meldt het spoorbedrijf. Hij blijft nog aan tot 1 oktober.
Timo Huges is op dit moment directievoorzitter van Koninklijke Bloemenveiling FloraHolland en van 2006 tot 2008 was hij algemeen directeur van Coöperatie Bloemenveiling Aalsmeer. De raad van commissarissen denkt in hem „een uitstekende en ervaren opvolger” te hebben gevonden. „We zien ernaar uit om NS onder zijn leiding voor reizigers nog verder te verbeteren.”
Onafwendbaar
Het vertrek van Meerstadt is „onafwendbaar.” Dat zegt Roel Berghuis van FNV-Spoor in een eerste reactie op het vertrek van Meerstadt per 1 oktober. „In de brief die we hebben gekregen wordt geen relatie met de problemen met de Fyra gelegd, maar we weten allemaal dat het Fyra-dossier te veel aan hem is blijven kleven.”
De Fyra V250 trein had Amsterdam met Brussel moeten gaan verbinden. Maar die viel kort na de introductie in december uit door een reeks technische problemen.
„Meerstadt was een van de beste directeuren van de NS en verbonden met de klant”, vindt Berghuis. „Hij had echter geen gelukkige hand met het bestellen van de Fyra. Er zijn toch fouten gemaakt. Er is met de Fyra zeer bewust niet op kwaliteit gezocht.”
Waardering
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft ook waardering voor het werk van vertrekkend NS-topman Bert Meerstadt. „Hij stond voor zijn organisatie. Voor die houding en inspanningen waardeer en respecteer ik hem”, stelt ze maandag.
Mansveld heeft maar kort met Meerstadt samengewerkt, maar heeft in die tijd wel veel met hem te maken gehad. Dat kwam onder meer door de perikelen rond de Fyra. „Er is onder zijn leiding veel gebeurd”, stelt ze.
De staatssecretaris heeft de opvolger van Meerstadt, de 48-jarige Timo Huges, al ontmoet. „Natuurlijk ga ik ervan uit dat ook hij het reizigersbelang hoog in het vaandel zal dragen en ervoor zal zorgen dat de tevredenheid van reizigers stijgt”, zegt ze.
Rover
Reizigersorganisatie Rover zegt dat het opstappen van Meerstadt er aan zat te komen. „Hij was verantwoordelijk voor de Fyra. Hij moet zijn biezen wel pakken. Wij hadden een goede verstandhouding met hem, maar het is niet anders.”
Rover vindt het belangrijker dat er een goed alternatief komt voor de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel. „Eentje die elk uur rijdt en niet zo’n halve krakkemikkige verbinding als nu.”
Een andere reizigersorganisatie, Beter OV, is teleurgesteld over het vertrek van de NS-directeur omdat hij „gedurende lange tijd een constante factor is geweest binnen de NS.”
Bonden
Vakbonden maken zich zorgen over het personeel van de Nederlandse Spoorwegen, mocht het besluit vallen te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra. CVN Vakmensen en FNV Spoor zeggen dat maandag. Een woordvoerder van FNV-spoor zegt een telefoontje te hebben gehad van de NS maandagmorgen waarin is gezegd dat er „geen sociale consequenties in negatieve zin” zouden zijn voor het personeel. „Daar zullen we de NS aan houden”, aldus de woordvoerder.
Volgens CNV heeft de NS, toen de Fyra begin dit jaar aan de kant werd gezet, toegezegd dat de werknemers niet zouden hoeven vrezen voor hun baan en dat ze er financieel ook niet onder zouden lijden. „We willen graag nog een keer die bevestiging. Dat zou alvast veel onrust in het bedrijf wegnemen.”