„Zichtbaarheid tractors kan beter”
LELYSTAD. De herkenbaarheid en de zichtbaarheid van landbouwvoertuigen kunnen nog een stuk worden verbeterd, zodat het op de weg veiliger wordt.
Dat stelt Hero Dijkema, beleidsadviseur verkeer en vervoer bij Cumela, de brancheorganisatie voor loon- en grondverzetbedrijven. Donderdag werd in Lelystad de website veiliglandbouwverkeer.nl geïntroduceerd. Op de site kunnen onder meer boeren regelgeving rond landbouwvoertuigen raadplegen.
Op dit moment is er in Nederland voor een tractor geen kentekenbewijs nodig. Dat is bijvoorbeeld anders in Duitsland. De kans is groot dat in Nederland medio 2017 het kentekenbewijs wordt ingevoerd, verwacht Dijkema. „Zo krijg je meer greep op tractoren op de openbare weg. Je kunt dan bijvoorbeeld beter de belasting van de assen controleren. Tegelijkertijd met het kenteken willen wij de snelheid graag verhogen van 25 naar 40 kilometer per uur. Dit maakt het voor wegbeheerders mogelijk om snelle landbouwvoertuigen met kenteken op de rondweg te laten rijden en niet meer door de bebouwde kom of via de parallelweg met fietsers.”
Nogal wat tractoren met aanhanger of werktuig zijn te zwaar belast. De politie controleert daar „nauwelijks” op, weet Hero Dijkema. Een woordvoerder van de politie-eenheid Midden-Nederland zegt: „Als we zoiets constateren, treden we op. We organiseren er geen speciale actie voor.”
Aan remsystemen van aanhangers achter tractoren valt het nodige te verbeteren, stelt Dijkema. „Uit onderzoek blijkt dat de remmen bij driekwart van de aanhangers achter de tractor onvoldoende waren. Het remsysteem van de tractor kan dat meestal wel opvangen, maar dat betekent wel dat de remmen van de tractor sneller slijten. Het kost vele duizenden euro’s om de tractorremmen te repareren.”
Aanhangwagens zwaarder dan 3,5 ton moeten zijn voorzien van een remsysteem, legt Dijkema uit. In een „incidenteel” geval levert de fabrikant zo’n aanhanger zonder remmen. „Dat kan een kwestie van onwetendheid zijn”, zegt Dijkema. Theo Vulink, branchemanager van de Federatie Agrotechniek (fabrikanten en importeurs), erkent dat enkele fabrikanten aanhangers zonder remmen leveren. „Dan betreft het werktuigen op wielen die volgens de wet aan de eisen van een aanhanger moeten voldoen. Het kan ook gaan om geïmporteerde voertuigen.”
Dijkema juicht het toe dat het tractorrijbewijs wordt ingevoerd, waarschijnlijk medio 2015. „Nu kan de politie iemand die als een gek de tractor bestuurt, niet verbieden te rijden. In de toekomst kun je het rijbewijs van zo’n rijder afpakken, waardoor die niet meer met een tractor de weg op mag.”
Voorlichting aan agrariërs over de verkeersveiligheid werpt vruchten af, signaleert politieman Fred Piel, verkeerscontroleur bij het verkeershandhavingsteam Midden-Nederland. „In 2008 maakten we eerst een analyse van de veiligheid van het landbouwverkeer. De uitkomsten waren schrikbarend. Denk aan gebreken op het gebied van bebording en verlichting. Sommige tractoren reden verschrikkelijk snel, soms wel 70 kilometer per uur.” Verreweg de meeste tractorbestuurders in Nederland rijden harder dan de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. „Jonge gasten gooien wat meer kolen op het vuur.”
Sinds de voorlichting aan Flevolandse boeren is het landbouwverkeer in Flevoland veiliger, zegt Piel. „Boeren begrijpen dat het ons er niet om te doen is ze geld uit de zak te kloppen.” Bij snelheidsovertredingen pakt de politie „de extremen” aan. Piel wil naar de geest, en niet naar de letter van de wet handelen. „Volgens de wet moet lading zijn afgedekt, om te voorkomen dat die bij een onverwachte manoeuvre van de wagen valt. Stel dat een boer lading niet afdekt, maar de lading blijft wel 20 centimeter onder de rand van een wagen. Ik denk dan dat de lading bij een manoeuvre niet van de wagen valt en zal geen boete uitschrijven.”