EU wil meer concurrentie met haven Rotterdam
BRUSSEL (ANP). Zuid-Europese havens moeten een deel van de transportstromen naar Noord-Europese havens, zoals Rotterdam, kunnen overnemen. Daarom moeten die zeehavens concurrerender worden en beter gaan werken.
Dat vindt Europees commissaris Siim Kallas (Transport). Hij presenteerde donderdag voorstellen om de 319 belangrijkste havens aan de Europese kust op te waarderen. Ze moeten efficiënter en klantgerichter. Ook moeten de transportverbindingen met het achterland beter.
De grootste Europese havens Rotterdam, Antwerpen en Hamburg doen het zeer goed, maar dreigen te verstoppen, aldus Kallas. In Zuid-Europese havens daarentegen wordt de nodige doelmatigheid gemist, of er bestaat overcapaciteit. Meer Europese havens moeten het topniveau evenaren, stelt de commissaris.
Van de Europese in- en uitvoer gaat 74 procent via zeehavens. De grote drie handelen daarvan een vijfde af. De Europese Commissie ziet dat als scheefgroei, die „leidt tot congestie en extra kosten voor verladers, vervoersbedrijven en consumenten.” Volgens Brussel kunnen de nieuwe voorstellen leiden tot een besparing van 10 miljard euro tegen 2030 voor de Europese economie.
Volgens Kallas gaat ook Rotterdam zelf profiteren van de plannen. Het is onder meer de bedoeling dat er meer verbindingen over zee ontstaan tussen de tophavens en de satelliethavens elders in Europa. Ook wil de commissaris dat er meer helderheid komt over subsidies voor havens om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Hij spreekt over een win-winsituatie voor Rotterdam.
De Nederlandse verladersorganisatie EVO verwelkomde de voorstellen van Kallas. „Meer concurrentie tussen de havens leidt tot een betere dienstverlening, lagere transportkosten en een beter milieu door kortere vaarroutes. Bovendien is voor verladers een breed aanbod van kwalitatief goede havens in Europa van belang om calamiteiten zoals stakingen of vaarwegversperringen te kunnen omzeilen”, aldus de belangenbehartiger in een verklaring.