Economie

Luchtvaartinspectie in opspraak

De DHA en de VNLO, die kleine luchtvaartondernemingen en helikopterbedrijven vertegenwoordigen, hebben de betalingen gestopt aan de inspectie luchtvaart, de voormalige Rijksluchtvaartdienst. Zij vinden de facturen en het aantal inspecties te hoog. De luchtvaartinspectie verwerpt de kritiek.

ANP
24 October 2003 21:30Gewijzigd op 14 November 2020 00:40

De Dutch Helicopter Association en de Vereniging van Nederlandse Luchtvaartondernemingen hebben hun leden geadviseerd met onmiddellijke ingang geen enkele rekening meer te betalen aan de inspectie. Dat advies „is massaal opgevolgd”, lieten de DHA en de VNLO vrijdag weten.

Bij de DHA zijn twaalf bedrijven aangesloten, waaronder ANWB Medical Services, die de traumaheli’s in de lucht houdt. De VNLO verenigt zo’n zestig bedrijven.

DHA-voorzitter Eikelenboom heeft veel liever dat de inspectie het Britse systeem aanhoudt om een vast tarief per jaar te hanteren. Nu geldt een uurtarief van 155 euro. „De scheepvaartinspectie hanteert tarieven van 70 euro per uur. Ons geeft dat geen goed gevoel.” Zij spreekt ook van een barrière bij bedrijven om de inspectie in de arm te nemen. „Dat kan de vliegveiligheid in gevaar brengen.”

De inspectie vindt de verwijten onterecht. De dienst heeft de opdracht van de Tweede Kamer gekregen om kostendekkend te werken. „Dat doen we ook. Bedrijven vinden dat niet leuk”, reageerde woordvoerder Houtman.

Er zijn volgens hem zo’n tachtig bezwaarschriften ingediend tegen te hoge rekeningen. De inspectie loopt daardoor duizenden euro’s mis. Zij beraadt zich op stappen om het geld via bijvoorbeeld een deurwaarder te vorderen. Er lopen momenteel nog hoorzittingen waar de partijen hun zaak kunnen toelichten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer