DSL-telefonie nieuwe concurrent voor KPN
Goedkoper telefoneren en bellen tegen een vast bedrag. Zo proberen bedrijven klanten te verleiden tot het bellen via alternatieve routes als kabel- en DSL-netwerken. Waar diverse kabelbedrijven nu al telefonie aanbieden, komt ook bellen via DSL van de grond.
DSL-leverancier BBned komt eind november met een aanbod voor consumenten en bedrijven, zo meldde het bedrijf uit Hoofddorp donderdag. DSL-technologie heeft de gewone koperen telefoonlijn geschikt gemaakt voor dataverkeer. Via een DSL-verbinding kunnen klanten bijvoorbeeld sneller internetten. Dat zij via datzelfde netwerk ook kunnen bellen, is nog relatief onbekend, maar dat proberen diverse bedrijven te veranderen.
BBned biedt het bellen via DSL via ruim dertig partners aan. Voorbeelden zijn telecombedrijf Scarlet en internetaanbieder ZeelandNet. Via zijn afnemers richt BBned zich zowel op de consumenten- als op de zakelijke markt.
Wanneer beide bellers via het netwerk van BBned telefoneren, betalen ze geen gesprekskosten. „Als de beller iemand buiten ons netwerk belt, worden er wel gesprekskosten in rekening gebracht. Deze gesprekken zijn echter nog altijd ongeveer 30 procent goedkoper dan telefoonverkeer via de traditionele telefoon”, stelde BBned-directeur Rietkerk donderdag.
Met een DSL-abonnement krijgt de klant meerdere telefoonlijnen, wat volgens Rietkerk handig is voor bijvoorbeeld gezinnen en studentenhuizen. „Iedere gebruiker krijgt bovendien zijn eigen gespecificeerde rekening.” Daarnaast blijft het mogelijk om via het netwerk te internetten.
In tegenstelling tot bellen via DSL is kabeltelefonie al veel langer op de markt. Zo biedt Essent onder de merknaam Twinner een combinatie van telefonie en internet aan. Nu DSL-telefonie aan een prille start begint, concurreren de kabelbedrijven niet alleen meer met telecombedrijven, maar ook met de DSL-aanbieders.
UPC introduceerde kabeltelefonie in 1999. Inmiddels heeft de onderneming in Nederland 160.000 klanten. Dat er minder interesse is voor bellen via de kabel dan voor kabelinternet, blijkt wel uit het klantenbestand. Met ruim 300.000 gebruikers heeft UPC veel meer internettende klanten. Maar een woordvoerder wijst op een nieuwe strategie die kabeltelefonie aantrekkelijker moet maken.
In de concurrentie met telecombedrijven als KPN kiest UPC namelijk steeds meer voor bellen tegen een vast bedrag. Volgens de zegsman vinden klanten dat prettiger. Zo kwam UPC vorige week met ”MaxiBel avond en weekend”. In die tijdzones kunnen klanten voor 11,95 euro onbeperkt bellen. Bellen ze toch een keer ’s ochtends, dan komen er wel telefoontikken bij. UPC verkoopt ook pakketten waarbij klanten tegen een vast bedrag een vastgesteld aantal uren kunnen telefoneren en internetten.