„Interesse in digitale beveiliging neemt toe”
AMSTERDAM (ANP). De belangstelling voor digitale beveiliging neemt toe. Dat komt mede door cyberaanvallen zoals die op een aantal grote Nederlandse banken in de afgelopen weken. Dat zei topman Olivier Piou van beveiligingsbedrijf Gemalto, dat sinds kort een beursnotering heeft in Amsterdam, vrijdag tegen het ANP.
„Hoe meer mensen zich realiseren dat zij risico lopen, hoe meer belangstelling ze tonen voor onze producten”, zei Piou. Gemalto biedt volgens de Franse topman geen bescherming tegen cyberaanvallen zelf, maar kan wel helpen persoonlijke gegevens van klanten te beschermen.
Hoewel Gemalto bij het publiek geen bekende naam is, hebben veel mensen waarschijnlijk zonder het te weten een product van het technologiebedrijf op zak. Zo levert het bankpassen aan ING en simkaarten aan belbedrijven als KPN en Vodafone.
De activiteiten van Gemalto draaien kort gezegd om het beschermen van de identiteit, zei Piou „Wij zorgen dat onze klanten weten dat degene met wie zij contact hebben, is wie hij zegt dat hij is.” Het bedrijf rekent niet alleen banken en telecomproviders tot zijn klantenkring, maar bijvoorbeeld ook overheden en bedrijven met machines die op afstand via mobiele netwerken met elkaar in verbinding staan.
Door de sterke groei van mobiel winkelen en bankieren neemt de vraag naar beveiligingsoplossingen voor mobiele telefonie sterk toe. „Simkaarten waren oorspronkelijk alleen ontworpen om mee te bellen, maar tegenwoordig worden ze ook gebruikt om betalingen mee te doen. Daarvoor is een ander beveiligingsniveau vereist”, aldus Piou.
Ook bij overheden stijgt de vraag. Burgers worden volgens Piou steeds veeleisender waar het gaat om de dienstverlening door bijvoorbeeld gemeenten. „Nu moet je vaak lang in de rij staan om iets als een geboorteakte aan te vragen, en vervolgens nog een keer om het op te halen.” Door digitalisering kan dat veel sneller en efficiënter, aldus de topman.
Gemalto was al beursgenoteerd in Parijs en heeft een tweede notering aangevraagd om meer handel in het aandeel te genereren. De keuze is volgens Piou op Amsterdam gevallen omdat daar ook het hoofdkantoor is gevestigd. „Wij zijn in feite een Nederlands bedrijf”, zei hij.