Dalende verkopen raken CSM
DIEMEN (ANP). Bakkerijproducten- en melkzuurfabrikant CSM heeft in het eerste kwartaal de omzet zien dalen. Dat gebeurde zowel in de onderdelen die het bedrijf gaat afstoten als in de takken die worden behouden. Dat bleek maandag bij de presentatie van de cijfers. De omzetdaling was voor een deel het gevolg van dalende verkopen.
CSM maakte vorige maand bekend haar bakkerijtak te verkopen aan investeerder Rhône Capital. De onderneming wil zich richten op de melkzuurdivisie Purac en Caravan Ingredients, die toevoegingen voor de levensmiddelenindustrie maakt.
Caravan Ingredients kreeg het afgelopen kwartaal te maken met een verkoopdaling van bijna 4 procent, voornamelijk door het faillissement van de belangrijke Amerikaanse klant Hostess. De volumes bij Purac bleven in het kwartaal overwegend stabiel. Voor beide onderdelen samen ging het volume met 2,5 procent omlaag.
Een woordvoerster liet weten dat CSM inmiddels ziet dat de activiteiten van Hostess langzaam worden overgenomen door andere bedrijven die ook klant zijn van Caravan Ingredients. Daarom zullen de verkopen naar verwachting op den duur weer aantrekken.
Topman Gerard Hoetmer gaf in een toelichting aan dat in het eerste kwartaal van dit jaar „geen significante verandering in de marktomstandigheden” is waargenomen. Er was volgens hem sprake van een „uitdagende start van het jaar voor de biotechnologische activiteiten”, die na de desinvestering aan Rhône zullen overblijven.
Op een zogenoemde Capital Markets Day op 18 juni zal de onderneming aan analisten en beleggers uitleggen waar de nieuwe onderneming naar toe wil en meer informatie verschaffen over de omstandigheden. De verkoop van de bakkerijtak zou in het derde kwartaal moeten zijn afgerond. De gesprekken daarover verlopen volgens plan.
In de divisies die CSM behoudt ging de omzet in het eerste kwartaal omlaag met 5,6 procent tot 180,5 miljoen euro. De operationele winst daalde tot 9,9 miljoen euro van 14 miljoen euro vorig jaar. Exclusief eenmalige kosten steeg de winst echter licht tot 14,6 miljoen euro, het gevolg van kostenbesparingen, liet CSM weten. De eenmalige lasten hadden betrekking op de verkoop van de bakkerijtak.
Voor het gehele bedrijf daalde de omzet met bijna 9 miljoen euro tot 779,9 miljoen euro. De operationele winst steeg naar 28,4 miljoen euro van 27,3 miljoen in dezelfde periode in 2012.