GM en VW strijden om de troon in China
SHANGHAI (ANP/BLOOMBERG). General Motors (GM) en Volkswagen (VW), de grootste buitenlandse autofabrikanten in China, gaven zondag tijdens de autoshow in Shanghai identieke verkoopdoelstellingen af voor dit jaar. Vorig jaar verkochten de concerns elk ongeveer 2,8 miljoen auto’s in ’s werelds snelst groeiende automarkt. Dit jaar mikken ze beide op 3 miljoen suks.
GM had een groter deel van de Chinese markt in handen, maar zag zijn voorsprong op VW vorig jaar slinken tot minder dan 1 procent. China, dat mogelijk dit jaar het eerste land wordt waar 20 miljoen auto’s verkocht worden, is bij uitstek de markt waar autofabrikanten de zwakke verkopen in Europa hopen te compenseren. Vorige week maakte brancheorganisatie ACEA bekend dat de Europese autoverkopen op weg zijn naar het laagste niveau in 20 jaar.
VW liet eerder al weten het aantal modellen op de Chinese markt met 29 procent op te willen voeren tot 90 in 2015. Tussen nu en dat jaar investeert het concern 9,8 miljard euro in het land, wat moet leiden tot een 60 procent hogere productie in 2018. GM zal de troon niet zonder slag of stoot afstaan. Het bedrijf, dat een recordaantal van 53 auto’s tentoonstelde in Shanghai, zal tot 2016 11 miljard dollar (8,4 miljard euro) in China investeren.