Reformatorisch Dagblad stapt over op klein formaat
APELDOORN – Het Reformatorisch Dagblad (RD) stapt na 42 jaar over van het grote broadsheetformaat op het handzame tabloidformaat. Komende maandag zal de eerste tabloid van de pers rollen.
Noem het gerust een mijlpaal. Duizenden exemplaren van het RD zijn er inmiddels verschenen in het bekende broadsheetformaat. Een echte courant, zeggen sommige mensen nog heel deftig.
Maar de tijden veranderen. De meeste landelijke kranten, zoals Trouw, de Volkskrant en NRC Handelsblad, zijn inmiddels overgestapt op het compacte tabloidformaat. Komende maandag, 15 april, volgt het RD.
Inhoudelijk verandert het RD niet. We blijven de krant die objectieve en duidende informatie geeft over alles wat er gebeurt in kerk en wereld. Met een bewuste nadruk op het kerkelijk nieuws, omdat onze abonnees juist daarvoor het RD lezen.
Maar goede berichtgeving vanuit de kerken in Nederland en wereldwijd, betekent niet dat het RD een kerkblad is of wordt. We blijven een krant. En een krant brengt nieuws uit de breedte van het leven. Daarnaast geeft het RD commentaar op en duiding aan het nieuws. Ook dat is de taak van een christelijke krant.
Het formaat van het RD wordt kleiner, het nieuwsaanbod groter. Met ingang van donderdag 18 april rolt er iedere week een nieuw katern van de drukpers dat we de naam Kruispunt hebben gegeven. In dat katern is er veel aandacht voor ontwikkelingen in de kerken, maar ook voor diaconaat, zending en evangelisatie.
Daarnaast wordt in Kruispunt geschreven over muziek en cultuur en krijgen de kerkdienstenpagina’s in dit katern een plaats. Nieuw is dat de informatie over de kerkdiensten letterlijk omlijst wordt door nieuws uit de plaatselijke kerken.
En zo verandert er met ingang van 15 april best veel. De inhoud blijft hetzelfde, de vorm verandert. Het katern Puntkomma blijft zes dagen per week verschijnen, op donderdag krijgt de abonnee als extra het katern Kruispunt in de bus en op zaterdag zijn er naast Puntkomma de vernieuwde katernen Accent en Pluspunt.
Het RD krijgt een nieuw maatpak, maar blijft het vertrouwde dagblad waar onze lezers bewust voor kiezen. En waar veel bezoekers van de website ook heel nieuwsgierig naar zijn, zo blijkt uit het aantal aangevraagde actieabonnementen.