Reclamespot op 30 april kost 45.000 euro
HILVERSUM (ANP) – Adverteerders moeten diep in de buidel tasten als ze op 30 april op televisie willen adverteren. De Ster rekent voor een reclamespot tijdens de troonswisseling bedragen die oplopen tot 45.000 euro voor een halve minuut.
Het duurst zijn de spotjes overdag als koningin Beatrix de Akte van Abdicatie tekent in het Koninklijk Paleis in Amsterdam. Kort daarna verschijnt ze met de nieuwe koning Willem-Alexander en koningin Máxima op het bordes van het paleis op de Dam. Beatrix en Willem-Alexander houden dan allebei een korte toespraak. ’s Middags is de inhuldiging van de nieuwe koning in de Nieuwe Kerk. De tarieven voor reclamespots bedragen tijdens de abdicatie 35.000 en 45.000 euro, afhankelijk van het tijdstip.
Op basis van kijkcijfers van de vorige troonswisseling uit 1980 valt af te leiden dat de balkonscène het hoogtepunt vormt en de meeste kijkers trekt. In 1980 waren dit bijna 7 miljoen mensen, een kijkdichtheid van 46 procent. De kijkers waardeerden de uitzending met het rapportcijfer 7,8.
De Ster zegt dat adverteerders graag meeliften en inhaken op unieke gebeurtenissen als deze. „Heel Nederland zit op dit historische moment voor de buis, thuis of buitenshuis. Er zijn maar weinig gelegenheden waar Nederlanders zich zo ‘samen’ voelen”, zegt een Ster-woordvoerster.
„Het bijzondere zit hem ook in de actualiteit. Er zijn veel programma’s die je later kunt bekijken, maar de troonswisseling is iets dat je live wilt bekijken. Dat biedt kansen voor adverteerders. Daar willen ook zij bij aanwezig zijn.”
Direct na de officiële plechtigheden dalen de kosten voor zendtijd in de reclameblokken van de Ster. Adverteren rond het meezingconcert Samen voor Oranje in Ahoy en de koningsvaart die het koningspaar aansluitend maakt over het IJ in Amsterdam kost 20.000 euro per halve minuut. In de loop van de avond zakken de tarieven stapsgewijs nog verder naar 7000 euro.
De beelden van de NOS gaan de hele wereld over. Omroepen uit de hele wereld kunnen volgens een NOS-woordvoerster inschrijven op de uitzending bij de European Broadcasting Union (EBU). Volgens NOS-directeur Jan de Jong is het een misverstand dat de operatie de omroep veel geld oplevert. „De uitzending is duur en kost de NOS eerder 2 dan 1 miljoen euro. Reclame-inkomsten gaan naar de overheid en niet naar de NOS. Dus 30 april is een dag die de NOS vooral veel geld kost en niets oplevert. Dat geeft niet, want daar heb je nu precies een publieke omroep en de NOS voor.”